Sota l’iceberg, una proposta didàctica per aprendre a detectar actituds masclistes a l’audiovisual
L’eduCAC ha organitzat “Sota l’Iceberg” una proposta didàctica per aprendre a detectar actituds masclistes a l’audiovisual, en commemoració del 25 de novembre, Dia Internacional de la eliminació de la Violència contra les Dones.

L’alumnat del CFGS de Màrqueting i Publicitat ha participat en aquesta activitat proposada per l’equip directiu i la Unitat d’Igualtat, i que s’ha realitzat a l’aula.

S’han portat a terme dos tallers per treballar la metàfora de l’iceberg que s’utilitza per explicar les violències masclistes. Aquesta metàfora ens explica que per sobre de l’aigua trobem el que és visible, les agressions físiques o verbals de tota mena. Però l’iceberg de la violència de gènere té una gran part submergida, invisible. I la publicitat i la ficció audiovisual tenen una bona part de responsabilitat en contribuir a un imaginari col·lectiu on la dona és objecte de violències de forma constant: llenguatge sexista, estereotips de gènere, cosificació, relacions tòxiques que es presenten com exemples d’amor romàntic… L’objectiu de la proposta didàctica és ajudar a l’alumnat a qüestionar-se estereotips, mites i models de relació presents als audiovisuals que consumeixen, i també a les xarxes socials.

Hem realitzat el taller composat de 5 activitats on l’alumnat ha visionat vídeos que ens han traslladat emocions i idees per debatre posteriorment. En una d’aquestes activitats es proposa la visualització del vídeo “Niños vs Moda” del canal de YouTube de Yolanda Domínguez, artista visual i experta en comunicació i gènere. L’objectiu és prendre consciència dels estereotips que s’han normalitzat i que, per tant, passen desapercebuts. Aquest vídeo va generar un debat inicial sobre les diferències sobre com es mostra a la dona i a l’home en publicitat i sobre els avenços en matèria de gènere que s’estan assolint darrerament.

En una altra activitat vàrem mirar una escena de la sèrie Los protegidos, per identificar els elements de l’amor romàntic (el llenguatge, els recursos audiovisuals, etc.). Aquesta sèrie narra la història d’un amor impossible, un amor que perpetua el mite de Romeu i Julieta i que encara està molt present a les series de ficció per a adolescents. El debat posterior va incloure què entenem per amor romàntic i com pensem què ens pot afectar tenir aquest imaginari en les nostres primeres relacions afectives.

Dins l’activitat “la llista”, l’alumnat va visionar “Tabú.Tu tries què t’hi jugues”, una eina interactiva per treballar les violències sexuals amb adolescents i joves desenvolupada per la Cooperativa Candela, la Direcció General de Joventut, l’Institut Català de les Dones i La Bonne. L’objectiu de l’activitat és oferir recursos que ens permetin modificar la nostra actitud a l’hora de mirar i valorar les altres persones, i qüestionar-nos els models de masculinitat i feminitat. L’alumnat va seleccionar a dos estudiants de la classe i va crear una llista amb les seves qualitats personals, sense incloure cap aspecte físic.

Per últim, destacar el visionat d’una peça informativa de Telediario1, on, amb motiu del dia dels enamorats, es reflexiona sobre el concepte i els mites de l’amor romàntic que aprenem i com sovint no està basat en una relació respectuosa i igualitària. Després, vàrem reflexionar sobre els següents conceptes i expressions, quins triarien per definir la seva relació o la que voldries tenir: “sense tu no soc res, jo soc una persona completa. L’amor real és un amor entre iguals. És la meva mitja taronja. Estimar és respectar. L’amor és patiment. Em controla el mòbil perquè m’estima…etc.”

L’objectiu era treballar els estereotips de gènere i aprendre a detectar actituds masclistes en un context audiovisual. Des de la responsabilitat docent considerem que és fonamental traslladar a l’aula el debat sobre el gènere per despertar consciència en els futurs comunicadors/es i fomentar que esdevinguin professionals responsables amb la perspectiva de gènere.

Tot l’equip considerem que va ser una activitat molt interessant que ens va permetre conèixer millor les inquietuds i els pensaments del nostre estudiantat, poder empatitzar-hi, i també sentir-nos més units com a grup.

Amb tot això esmentar que a la part final l’alumnat va preparar per grups un vídeo en format reel, per expressar com van entendre tot el que vam treballar, i reivindicar la igualtat de gènere.

Agraïm als impulsors de la proposta de l’eduCAC aquesta iniciativa tan necessària i que ha estat una activitat molt profitosa per prendre consciència sobre la violència masclista envers les dones a l’audiovisual.