– Nom de l’activitat: Participació en el XI Congrés internacional de gènere i comunicació Gendercom

– Mòdul implicat: Investigació comercial

Descripció de l’activitat: Durant el curs 24/25 l’alumnat del CFGS en Màrqueting i Publicitat va realitzar una investigació sobre els estereotips de gènere presents a les influencers femenines a TikTok i la Marta Ruiz, professora i Cap d’estudis del cicle ha presentat una publicació al congrés Gendercom juntament amb la Dra. Anna Pérez Quintana.

Informació sobre el contingut de l’article: L’article analitza, sota la perspectiva de gènere, les autorepresentacions de 57 influencers femenines espanyoles en TikTok destacades segons Forbes. Aquest estudi s’ha realitzat en un context educatiu, concretament, en ell ha participat l’alumnat del CFGS en Màrqueting i Publicitat del Campus Professional de la Universitat de Vic durant el curs 2024-25. Per a l’anàlisi de les autorepresentacions s’ha adaptat un llibre de codis desenvolupat per Chelsea Butkowski et al. (2019) amb l’objectiu d’analitzar la presència d’estereotips de gènere en els 3 vídeos més populars de cadascuna de les influencers espanyoles seleccionades. La pregunta que va iniciar aquesta recerca va ser: es mostren les influencers espanyoles de forma estereotipada en les seves publicacions més populars? A partir d’aquí l’alumnat, seguint la metodologia de l’anàlisi de contingut, va adaptar el llibre de codis al format audiovisual i va preparar la recollida de dades. Es va establir una puntuació del 0 al 100 per a categoritzar la presència d’estereotips de gènere en els 171 vídeos analitzats. També, es va organitzar el treball de camp de manera que es va repartir equitativament el número de influencers a observar entre els estudiants del grup-classe, posteriorment es va dur a terme l’anàlisi de resultats incloent l’anàlisi del feedback que generen aquests vídeos, els “m’agrada” i els tipus de comentaris que reben i, per a concloure, es van dissenyar diferents infografies on es van presentar les principals conclusions.

Conclusions:
D’aquest estudi s’extreuen diverses conclusions, entre les quals destaquen que el 22,8% de les influencers analitzades tenen una puntuació igual o superior a 40/100, la qual cosa considerem que és un alt grau de estereotipicitat. El 66% dels vídeos analitzats mostren a la influencer tocant el seu propi cos durant la gravació, el 76% inclinen el seu cap i el 57% mostra pell descoberta de roba per sota del coll. D’altra banda, el grau de sexualització és subtil i el 19% dels vídeos mostren moviments sexualitzats. Quant a les interaccions rebudes, es van analitzar els 5 primers comentaris dels 171 vídeos i les dades mostren que el 44% dels comentaris que reben els vídeos són positius enfront del 10% que són negatius i un 45% de neutrals. Quant a les visualitzacions, la suma total de les quals ascendeix a més de 2.070 milions, podem concloure que les 13 influencers amb més estereotipicitat de gènere mostrat copen l’11,4% d’elles. El present article aporta resultats sobre una temàtica encara no prou explorada, i obre camins per a l’estudi de futures recerques, més tenint en compte la necessitat d’abordar en l’actual societat digital la relació entre el comportament de les influencers i la reproducció dels estereotips de gènere en dones joves.