Marta Ruiz, docent del CFGS en Màrqueting i Publicitat a Teknós Granollers i de la Facultat d’Empresa i Comunicació, va participar el mes de juliol passat en el III Congrés Internacional de Gènere i Educació amb la ponència “El espejo, actividad académica reflexiva sobre el uso de Instagram en la preadolescencia”, que es va fer en línia. La conferència, que va escriure Ruiz amb la col·laboració d’Anna Pérez Quintana, professora de la Facultat d’Empresa i Comunicació, recollia els resultats del projecte “El Mirall” realitzat durant el curs amb els estudiants de 1r del cicle formatiu de grau superior en Màrqueting i Publicitat.
“El Mirall” analitza les diferències d’ús i publicació de continguts a Instagram per part dels estudiants del CFGS en l’etapa d’entre 12 i 13 anys. L’anàlisi de les publicacions es va fer aplicant la perspectiva de gènere i observant la relació entre els estereotips de gènere i el contingut publicat a la xarxa social. L’estudi manifesta dades que mostren com alguns estereotips de gènere estan presents en les autorepresentacions dels preadolescents, tant en els atributs físics com de personalitat. D’una banda, els resultats obtinguts indiquen que els nois van tendir a mostrar-se més atrevits, dominants i agressius, mentre que, d’altra banda, les noies es van mostrar més comprensives, atrevides i delicades. Tot i això, l’estudi fa constar que a l’hora de valorar els resultats cal tenir en compte que els estereotips evolucionen amb el temps i poden tenir canvis derivats de les pressions socials i la distribució dels diferents rols de gènere.
“El Mirall” sorgeix d’una activitat que es va dur a terme a l’aula amb l’alumnat de 1r del CFGS en Màrqueting i Publicitat i que va permetre als estudiants seguir el procés metodològic de la recerca científica. L’objectiu era promoure l’autoreflexió i reflexió conjunta sobre l’exposició mediàtica de l’alumnat mateix durant la seva preadolescència com a gestors de contingut en aquesta xarxa social. “El Mirall” tindrà continuïtat aquest curs amb l’elaboració, amb participació de l’alumnat del CFGS, d’una guia de recomanacions per a preadolescents de 1r d’ESO sobre l’ús igualitari d’Instagram.