El passat 30 de juny al Museu Picasso, es va dur a terme la presentació del llibre ‘Les soledats. Reflexions, causes i efectes’. Laura Coll, autora d’un dels capítols del llibre, com a experta en envelliment i soledat i membre del Consell Assessor Científic de l’Estratègia Contra la Soledat de l’Ajuntament de Barcelona, va formar part de la taula rodona d’aquesta presentació. És doctorada en Salut pública i professora de la facultat de ciències de la salut i benestar de la UVIC-UCC, forma part del grup de recerca Methodology, methods, models and outcomes of health and social sciences (M3O) i col·labora amb el desenvolupament del projecte ResiCOVID19.

A la presentació del llibre  exposava que la soledat no desitjada és un problema de salut pública. “Abans de la Covid, ja hi havia molta consciència del problema de la soledat, però l’arribada de la pandèmia, va deixar en un segon pla tots els efectes i importància de la soledat. Oblidant el pes de les relacions socials i el suport creant situacions d’aïllament.” Donat aquest paradigma, Laura Coll centra part de la seva recerca en el sector residencial també des del projecte ResiCOVID19.

Explica que la soledat s’ha vinculat a les persones que viuen soles i que a les residències no ha estat visibilitzada. Es tracta d’una soledat en companyia que a vegades és deguda a la pèrdua de capacitats i habilitats relacionades amb el procés d’envelliment i als canvis en la identitat i sentiment de pertinença. L’aïllament, el distanciament social i les restriccions de visites com a mesures preventives durant la pandèmia han agreujat aquest fenomen.

En el marc del ResiCOVID19 estan duent a terme també una revisió realista amb la Montse Solé i l’Adelina Comas de la Londons School of Economics sobre què és el que s’ha fet a les residències per combatre la soledat i l’aïllament durant la Covid. Han observat que, tot i que difereix el que s’ha publicat de les pràctiques que realment s’han executat amb més freqüència, la pandèmia sembla haver accelerat l’ús d’intel·ligència artificial mitjançant robots de companyia per a l’acompanyament de les persones residents.

Laura Coll també ha posat èmfasi en garantir places als Casals de gent gran a les persones que volen participar a tallers per tal que puguin assistir-hi, com a forma de promoció de les relacions socials i de la salut mental.

També ha mencionat que actualment, està treballant al Recetas (https://recetasproject.eu/), un projecte de recerca europeu H2020 basat en una metodologia desenvolupada a Finlàndia anomenada “Cercle d’Amics”, que consisteix en crear vincles entre persones que se senten soles, mitjançant activitats en grup realitzades a un entorn natural.