La UVic-UCC participarà a la propera Nit Europea de la Recerca juntament amb altres universitats catalanes

with No hi ha comentaris

La UVic-UCC forma part d’un consorci català que ha aconseguit finançament per al projecte European Researchers’ Night dins el programa Horizon 2020 per tal d’organitzar la Nit Europea de la Recerca 2020 a Catalunya. El consorci també està format per la Universitat de Girona (UdG), la Universitat de Barcelona (UB), la Universitat de Lleida (UdL), la Universitat Rovira i Virgili (URV), l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) i l’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC). El lema principal de l’edició d’enguany és “Recerca pel canvi”, amb l’objectiu de mostrar com n’és d’important la recerca de les institucions catalanes per millorar el nostre dia a dia. La UVic-UCC serà l’encarregada de gestionar l’esdeveniment dins l’àmbit de la Catalunya Central.

La Nit Europea de la Recerca és un esdeveniment públic dedicat a la divulgació de la ciència que se celebra cada any en més de 300 ciutats de 30 països d’Europa alhora. El seu objectiu és apropar la recerca i els seus protagonistes al públic de totes les edats i donar a conèixer la recerca i la innovació de manera planera i divertida.

Cada any, aquest esdeveniment se celebra l’últim divendres de setembre, tot i que la seva popularitat fa que s’allargui durant els dies previs i el cap de setmana. Aquesta edició, però, a causa de la situació excepcional que estem vivint i per comptar amb el temps de preparació necessari que requereix aquest gran esdeveniment, s’ajornarà fins al 27 de novembre. En qualsevol cas, el format de les activitats estarà supeditat a les indicacions fixades per les autoritats.

L’any passat es van arribar a celebrar més de 200 activitats al territori català que incloïen xerrades, tallers, experiments, espectacles i jocs. Des del 2018, l’ACCC ha coordinat, amb la col·laboració d’ISGlobal, el node de Barcelona de l’esdeveniment, amb activitats repartides en localitats com la biblioteca Sagrada Família, CaixaFòrum, CosmoCaixa, la Delegació del CSIC a Catalunya, els centres cívics Urgell i Vil·la Urània, l’edifici històric de la Universitat de Barcelona, FabCafé, el Liceu Francès, el Parc Científic de Barcelona i la Universitat Pompeu Fabra. La Universitat de Girona va organitzar el node de Girona, la Universitat de Lleida el node de Lleida i la Universitat Rovira i Virgili les activitats de Tarragona i Reus.

La iniciativa, anomenada EUNightCAT20, ha obtingut una molt bona puntuació amb 14 dels 15 possibles punts. “Aquest seria el primer cop que la Nit Europea de la Recerca a Catalunya se celebra amb finançament de la Comissió Europea i és un gran suport per posar en valor la recerca i la innovació catalanes”, explica Sílvia Simon, investigadora de la UdG i coordinadora del projecte.

En l’edició d’enguany, i gràcies al finançament rebut per la seva excel·lència, impacte i eficiència en la implementació de la Nit Europea de la Recerca, l’ACCC s’encarregarà de coordinar els cinc nodes de Catalunya (Barcelona, Tarragona, Lleida, Girona i Vic) juntament amb les entitats adherides en aquest projecte europeu: UdG, entitat coordinadora del projecte i del node de Girona, UB i ISGlobal entitats coordinadores del node de Barcelona, UdL coordinadora del node de Lleida, URV coordinadora del node de Tarragona i UVic-UCC coordinadora del node de Catalunya Central. l El projecte compta amb el suport de diverses entitats com la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), Universitat Pompeu Fabra (UPF), la Fundació Catalana per la Recerca i la Innovació (FCRi), l’AGAUR (Agència de Gestió d’Ajuts Universitàries i de Recerca) i la ACUP (Associació Catalana d’Universitat Públiques), entre altres.