“Mirades polièdriques a la violència de gènere: propostes per a la prevenció als centres de secundària des d’una perspectiva holística i interseccional” està coordinat per la UVic-UCC i la UOC i finançat per Recercaixa.

El projecte es planteja analitzar la prevenció de la violència de gènere en centres de secundària per tal d’aportar eines per a la intervenció des d’una perspectiva holística (amb una mirada àmplia sobre les diferents dimensions de la violència de gènere) i interseccional (tenint en compte la interacció de diferents eixos de desigualtat).

La creixent visibilitat de les protestes feministes així com la forta mediatització d’agressions masclistes contra noies joves han situat la qüestió del sexisme com una problemàtica d’interès central entre moltes i molts adolescents. La prevenció de la violència de gènere en els centres de secundària és una qüestió fonamental per fer front a aquest greu problema social, ja que l’alumnat es troba en unes edats clau en la construcció de la seva identitat de gènere i de les seves relacions socials, afectives i sexuals.

En els darrers anys, a Catalunya han crescut les iniciatives, les ofertes d’activitats i els recursos per a treballar la prevenció de la violència de gènere, tant per part de les Administracions públiques, com d’associacions i consultores. Podem considerar, de fet, que ens trobem en un punt d’inflexió: s’ha aconseguit que la problemàtica de la violència de gènere entri als centres de secundària però alhora es detecten limitacions que porten a pensar que és necessari buscar formes d’abordar la qüestió que siguin més efectives.

 

Objectius

L’objectiu general del projecte és analitzar la prevenció de la violència de gènere en centres de secundària per tal d’aportar eines per a la intervenció des d’una perspectiva holística (amb una mirada àmplia sobre les diferents dimensions de la violència de gènere) i interseccional (tenint en compte la interacció de diferents eixos de desigualtat).

Aquest objectiu es divideix en quatre objectius específics.

  1. Analitzar les experiències de violència de gènere de l’alumnat de secundària.
  2. Analitzar les construccions de la violència de gènere de l’alumnat de secundària.
  3. Analitzar els materials i els discursos de prevenció de violència de gènere que s’utilitzen a secundària i identificació de bones pràctiques.
  4. Difondre recursos i generar espais de debat sobre com prevenir la violència de gènere des d’una perspectiva holística i interseccional.

 

Metodologia

La part del treball empíric en relació amb la recollida de dades sobre les experiències i les construccions de violència de gènere es realitza en base a quatre tècniques. Les dues primeres permeten tenir una visió més àmplia de la problemàtica i les altres dues permeten aterrar la recerca als centres de secundària participants:

  • Anàlisi de 6.000 qüestionaris a alumnat de secundària de 73 centres públics i concertats de Barcelona. Aquestes dades van ser recollides en el marc del projecte ‘Paranys de l’amor’, de l’Ajuntament de Barcelona entre 2014 i 2017.
  • Realització de Relief Maps, tècnica dissenyada per a la recollida, anàlisi i visualització de dades sobre interseccionalitat que inclou un procés de reflexió personal i una posada en comú per al foment de la participació i el debat en grup sobre experiències d’opressió i privilegi.
  • Grups de discussió (mixtes i no mixtes) amb joves dels centres de secundària participants.
  • Anàlisi de youtubers: Anàlisi del discurs de youtubers seguits per un públic juvenil per tal d’estudiar com construeixen la violència de gènere i com contribueixen a la seva reproducció o transformació.

La recollida de dades sobre pràctiques de prevenció de la violència de gènere es realitza a partir de les següents tècniques:

  • Anàlisi de materials de prevenció.
  • Entrevistes semiestructurades a responsables polítics i/o tècnics en prevenció.
  • Entrevistes semiestructurades a formadors/es en prevenció de violència de gènere.
  • Revisió crítica i compilació de bones pràctiques

 

Treball als instituts

Per tal de desenvolupar el treball de camp del projecte es treballa amb un grup classe de 4 centres de secundària diferents i es compta amb la implicació de 6 estudiants de cada centre que actuen com a co-investigadors/es per tal de desenvolupar el treball de camp amb el seu grup.

  • Els centres educatius són els següents:
    • IES La Plana (Vic)
    • IES Ègara (Les Fonts- Terrassa)
    • IES Pla Marcell (Cardedeu)
    • Col·legi John Talabot (Barcelona)