Jordi Collet elabora un estudi sobre “Les solidaritats amb ulls d’infant”

Publicat per 10 d'octubre de 2016

Jordi Colletjordicollet Sabé ha elaborat un estudi sobre els valors i la percepció de la solidaritat que tenen els infants. El treball, titulat “Les solidaritats amb ulls d’infant”, és el resultat de l’anàlisi de 1.021 contes sobre aquesta temàtica escrits per nens i nenes de primària de 154 escoles catalanes en el marc del premi Pilarín Bayés. Les seves conclusions es van presentar aquest dimecres a la tarda a la sala Segimon Serrallonga, en un acte de l’editorial Mediterrània i l’Obra Social Sant Joan de Déu, coorgantizadors del premi, amb el suport del CIFE (Centre d’Innovació i Formació en Educació) de la UVic-UCC.

De l’estudi se’n desprèn, en paraules de Collet, “que no hi ha una única manera d’entendre la solidaritat, sinó infants concrets, amb mirades diverses i experiències divergents, que comparteixen punts comuns essencials”. A gairebé totes les històries analitzades és present l’anomenada “solidaritat en xarxa”, és a dir “fer alguna cosa per a algú tant de forma individual com col·lectiva, amb la implicació de molts agents que acaben aconseguint uns resultats amb major impacte”.  Alhora, es perceben dos tipus de solidaritat: una de vinculada al model tradicional de donar diners, joguines o menjar i una altra de més innovadora que, segons Collet, “implica acompanyar algú i donar-li suport en situacions ben diverses, així com fer alguna cosa per a algú que ho requereix”.

Destinataris i motivacions
Als contes analitzats, les persones receptores de la solidaritat que s’hi descriu tant són de l’entorn proper del protagonista (família, amistats, poble o ciutat…) com d’un entorn molt més llunyà (Tercer Món). Davant la qüestió de per què a les històries es pren la decisió de ser solidari, la motivació més freqüent té relació amb algun tipus de norma que “diu que s’ha de ser solidari”, però també són freqüents altres causes con millorar l’entorn, l’empatia o els egoismes positius.

Pel que fa a les conseqüències de la solidaritat, els infants autors dels contes valoren que les persones beneficiàries “se senten millor i poden ser més felices”, com també ho fan les persones que practiquen la solidaritat, que fins i tot poden aconseguir un reconeixement social. Per últim, la construcció d’un món millor és també un argument molt present en el discurs i les preocupacions infantils.

Un 10% dels contes han vinculat la solidaritat a temes que no hi tenen a veure, com viure aventures per part dels protagonistes o superar dificultats. També hi apareixen solidaritats mal enteses o esbiaixades, com la perspectiva de “el ric que salva al pobre”, de “donar allò que no vols o que no t’agrada”, o la del “protagonista que arriba a un lloc, distribueix uns recursos gairebé màgics i se’n torna sense establir vincles amb l’entorn, la comunitat o les causes del problema”, descriu Collet.  Alhora, alguns infants confonen la solidaritat amb el patiment o el dolor i, segons l’autor de l’estudi, “exposen a les seves històries un cantó fosc de la realitat social i de la infantesa”.

Per què treballar la solidaritat a casa i a les escoles? 
L’estudi de Jordi Collet conclou que les solidaritats aparegudes als contes són una gran oportunitat per reflexionar sobre com els estereotips i els prejudicis cap a una determinada població, el sentimentalisme o l’activisme cec afecten la percepció que tenim de la solidaritat. Per Collet, “l’educació de la solidaritat comença per acollir amb seriositat les preguntes que es plantegen els infants i els joves sobre temes com la pobresa, l’exclusió o les guerres i aprofitar-les per generar reflexió i debat al seu entorn”: per què hi ha pobres al nostre municipi o per què fugen els refugiats o els immigrants en són alguns exemples.

El treball també ofereix reflexions i pistes educatives per treballar la solidaritat amb els infants. L’acte de presentació de l’estudi va comptar amb la intervenció d’alumnes de l’escola FEDAC Pare Coll de Vic, que havien participat a la darrera edició del Premi Pilarín Bayés, i amb les intervencions de la directora de l’Editorial Mediterrània, Mònica Estruch, i la responsable de sensibilització de l’Obra Social de Sant Joan de Déu.

Descarrega l’estudi “Les solidaritats amb ulls d’infant”

Etiquetes

Comentaris tancats a Jordi Collet elabora un estudi sobre “Les solidaritats amb ulls d’infant” Deixa un comentari