Carme Bernal, Francesca Davoli i Berta Vila acaben de publicar l’article “La educación infantil en Cataluña entre historia y contemporaneidad. Inspiraciones, trayectorias y retos para el futuro” a la revista Pedagogia Oggi (Itàlia).

L’article exposa com la mirada cap a l’educació infantil ha estat sempre una construcció cultural que ha canviat al llarg de la història de cada país. En el cas de Catalunya, hi ha hagut una llarga trajectòria de renovació pedagògica des del segle passat, que ens connecta amb avantguardes culturals dels països veïns, com ara Itàlia. El paper de l’educació infantil com educació a la vida (aprenentatge durant els primers anys), el rol dels educadors (la seva formació inicial i continua) i el paper dels ambients i materials en què es desenvolupa l’acció educativa són elements crucials per a la reflexió pedagògica d’avui i de demà. El repte, vigent i urgent en tots els contextos, és oferir una educació de qualitat per als nens i joves de la nostra societat contemporània.

La reflexió sobre la situació educativa actual, tant a l’escola com en la formació inicial i permanent, es revisa en el text i s’explica de manera detallada quina aportació de qualitat està fent la UVic-UCC a la formació de mestres d’educació infantil gràcies als laboratoris de formació i recerca en educació infantil (Aula Teresa Buscart i aules Montessori), espais que afavoreixen la connexió entre la recerca, la realitat escolar i les practiques pedagògiques italianes i catalanes.