La professora i membre del GRELL Mariona Casas ha publicat recentment dues contribucions sobre llengua i cohesió social, fruit de la seva participació en dos congressos, ambdós celebrats el 2019. Per una banda, Pagès Editors acaba de publicar el volum Constants i reptes de l’educació a Catalunya, arran de la celebració del Simposi Alexandre Galí (2019). Per l’altra, l’IEC ha recollit al llibre Pedagogies de la democràcia i la resistència a l’Europa del segle XX i fins avui les aportacions del Col·loqui Internacional Héloïse (2019).
Pel que fa al primer llibre, coordinat per J. González-Agàpito i M. Pereña, s’aprofundeix en l’obra pedagògica d’Alexandre Galí i es debat sobre alguns dels reptes més importants del seu llegat, com ara l’escola catalana. La contribució de Casas gira a l’entorn de la necessitat de mantenir una llengua catalana de qualitat com a llengua vehicular i d’aprenentatge, per tal de garantir l’equitat i la cohesió socials.
Quant a l’aportació al col·loqui Heloïse, parteix de la taula rodona Cohesió social i llengües, en què va participar, juntament amb Anna Cabré, Martí Teixidó, Neus Lorenzo, Daniel Cassany i Xavier Vila. Al llibre, coordinat per González-Agàpito, C. Amorós i J. Garcia, la professora reflexiona sobre la dificultat de promoure la competència plurilingüe dels escolars en un context on el català és una llengua minoritzada i reivindica el paper dels docents com a bons models lingüístics.
En tots dos volums també hi ha aportacions d’altres professors de la UVic.