Els dies 4 i 5 d’abril es van fer les XX Jornades Interuniversitàries de Recerca en Didàctica de la Llengua i la Literatura, que agrupen estudiants de màster i de doctorat de la Universitat de Barcelona, la Universitat Autònoma de Barcelona i la Universitat Pompeu Fabra. Van ser dos dies d’exposicions i debat a l’entorn d’aspectes de metodologia de recerques en curs o bé ja finalitzades, i aquesta edició es va fer al Campus de Poblenou de la Pompeu Fabra.

Jordina Coromina-Subirats, membre del GRELL, hi va presentar una revisió crítica de la seva metodologia del treball final de màster que es va centrar en la convivència entre l’investigador i el docent, quan totes dues figures convergeixen en una mateixa persona i en un marc pròxim a la investigació-acció.

De la intervenció, destaquem la necessària independència de l’investigador i el docent tot i la interdependència mútua si es vol una recerca rigorosa. Tots dos components formen part de tota recerca dins l’aula però tenen mirades i ritmes diferents en el procés de recerca. Per això, cal trobar l’equilibri entre, d’una banda, la intuïció sovint precipitada característica del docent i basada en l’experiència i, d’altra banda, la sistematització lenta del treball de l’investigador. Alhora, totes dues maneres d’acostar-se als estudiants i també a les dades forneixen la recerca de dos punts de vista més rics i complementaris per bé que no pas sempre coincidents. Els resultats d’una investigació d’aquest tipus retornen a l’aula gràcies a l’investigador, i incideixen en la mateixa recerca gràcies al docent, en una tasca de col·laboració i descontaminació recíproques.