En el marc del programa Erasmus Docència, quatre membres del GRELL s’han beneficiat durant el curs 2017/2018 d’una estada d’una setmana en una universitat estrangera per impartir-hi docència i establir lligams amb docents i investigadors.

Anna Vallbona a la Rotterdam University of Applied Sciences

Del 19 al 23 d’abril de 2018,  Anna Vallbona va fer una estada a la Facultat d’Educació Hogeschool de la Rotterdam University of Applied Sciences. Durant la seva estada va poder conèixer diversos aspectes de la formació de mestres de primària i secundària als Països Baixos i impartir classes sobre dos temes de la seva recerca:  Phonological competence and phonological awareness and its implications for the teaching of Young Catalan EFL Learners i Reading-while-listening programmes in primary school. Aquesta estada li va permetre visitar escoles que imparteixen docència en anglès i neerlandès dins de programes AICLE i que formen part d’un projecte d’innovació educativa.

Núria  Medina va fer una estada del 3 al 7 de setembre de 2018 al Department of Foreign Language and Literature de la Faculty of Primary and Pre-School Education de la Universitat Eötvös Loránd Todományegyetem a Budapest (Hongria). Medina va impartir classes als estudiants de 3r curs de Mestres d’Educació Infantil. Les sessions van girar a l’entorn de l’ús de contes, música i cançons per a l’ensenyament de l’anglès com a llengua estrangera a l’etapa de l’educació infantil.  Durant la seva estada, Medina es va entrevistar amb mestres de diferents escoles de Budapest que col·laboraran en un estudi iniciat a Vic sobre Songs and stories to teach English as a foreign Language to young learners durant el curs 2018-19. A banda de la docència, la professora Núria Medina, va participar en el congrés ICS2 Second International Conference on Sociolinguistics a la mateixa Universitat ELTE de Budapest, on van presentar els primers resultats obtinguts en l’estudi mencionat abans i portat a terme a sis escoles de Vic durant el curs 2017-18.

Mariona Casas va fer l’estada l’última setmana de setembre a la Universitat de Minho (Braga, Portugal), concretament a l’Instituto de Educação, al Departament de Estudos Integrados de Literacia, Didáctica e Supervisão. Casas va impartir vuit hores de docència als estudiants de 3r curs de la llicenciatura en Educació Bàsica, en el marc de l’assignatura Desenvolvimento da Linguagem e Literacia, homòloga a l’assignatura de Didàctica del Llenguatge als graus de Mestre de la UVic. Les sessions van girar a l’entorn del desenvolupament de la competència oral a l’educació bàsica. Paral·lelament a l’estada de docència, Casas va ser convidada pel Centro de Investigação em Educação (CIEd) de la U. de Minho a impartir una conferència adreçada a investigadors predoctorals i postdoctorals, i professorat en general. La conferència portava per títol La educación lingüística en un entorno plurilingüe. El modelo catalán. Una panorámica sobre el contexto sociolingüístico y la enseñanza de lenguas en las escuelas de Catalunya. L’experiència va servir per conèixer i compartir com es planteja la didàctica del llenguatge en ambdues universitats i per establir contactes, no només des del punt de vista de la docència, sinó també de la recerca.

Llorenç Comajoan amb les alumnes i professores de llengua catalana a la Masarykova Univerzyta de Brno

Durant la segona setmana d’octubre de 2018, Llorenç Comajoan fa fer la seva estada Erasmus Docència a la Masaryk University de Brno, a la República Txeca. Aquesta universitat ofereix un grau d’estudis catalans, que en els darrers anys ha atret un nombre considerable d’alumnes interessats en la llengua, literatura i cultura catalanes. En concret, hi va realitzar sessions de docència sobre dues temàtiques: a) la situació sociolingüística del català a Catalunya i el model lingüístic educatiu i b) l’aprenentatge de les formes i usos del passat i les estratègies cognitives dels alumnes. En tots dos casos, es va combinar la docència amb la difusió de resultats de projectes relacionats amb la temàtica de les classes.