La Xarxa Khelidôn, impulsada pel Grup de Recerca sobre Atenció a la Diversitat (GRAD) de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) i coordinada pel professor José Ramon Lago, es va constituir com un espai on el professorat i els centres educatius poden compartir i debatre les seves experiències per a la millora contínua de la pràctica docent en l’àmbit de l’aprenentatge cooperatiu. La xarxa està formada per una seixantena de centres educatius de Catalunya i de la resta de l’estat espanyol. El GRAD ha format a més de 700 docents a través dels seus assessoraments.

El professor José Ramon Lago és un expert reconegut en els camps de la diversitat i inclusió educativa, amb una llarga trajectòria com a professor i investigador a la UVic-UCC. Com a membre destacat del GRAD, ha treballat intensament en projectes enfocats a l’aprenentatge cooperatiu i les pràctiques inclusives, especialment en el marc de l’educació obligatòria.

Amb la intenció de donar continuïtat a la Jornada de la xarxa que es va fer aquest estiu passat a Sant Julià de Vilatorta, a l‘Escola Bellpuig, i a tot el treball iniciat des de ja fa uns anys, des de l‘any passat el Centre d‘Innovació i formació en Educació (CIFE) col·labora en el reconeixement dels diferents tallers que s‘organizen des de fa dos cursos escolars. Aquests tallers, formats per mestres de diverses escoles i agrupats segons les temàtiques, compta amb l‘impuls i l’acompanyament dels membres professors de l’equip del GRAD com a coordinadors, com la mateixa Degana de la Facultat, Mila Naranjo, i altres docents com Teresa Segues, Jesús Soldevila i Gemma Riera. Aquest coordinació suposa per a la Xarxa Khelidôn, una base sòlida de suport acadèmic i experiència en l’aplicació de metodologies inclusives.

Tots els centres que en formen part han seguit un procés de formació amb el programa Cooperar per Aprendre, Aprendre a Cooperar (CAAC) de la UVic-UCC, amb el qual han consolidat l’aprenentatge cooperatiu a les seves aules. Pere Pujolàs, un dels seus creadors i primer president, va concebre la Xarxa Khelidôn amb una visió estratègica que va establir les bases d’un model de cooperació educativa que continua en desenvolupament. Actualment, el professor José Ramon Lago, qui va treballar estretament amb Pujolàs dissenyat junts els inicis de la Xarxa Khelidôn, dona continuïtat a aquesta visió, liderant els tallers de la xarxa i fomentant pràctiques inclusives en els centres educatius.

La Xarxa Khelidôn s’estructura en set grups de treball, cadascun dels quals es dedica a diferents aspectes de l’aprenentatge inclusiu i cooperatiu. A continuació, es detallen els objectius i activitats principals de cada grup:

1. Educació Infantil: El grup se centra en el desenvolupament de metodologies inclusives per a la primera infància. Els tallers proporcionen eines i dinàmiques adaptades que afavoreixen el creixement personal i la socialització dels infants, promovent la participació activa des de les primeres etapes educatives.

2. Aprenentatge Cooperatiu en Equips amb Alumnes amb Barreres d’Accés a l’Aprenentatge i la Participació: Orientat a facilitar l’aprenentatge i la inclusió dels alumnes amb dificultats d’accés, aquest grup crea materials i adapta estructures de treball per fomentar la participació activa de tots els estudiants. A més, es recullen evidències a través de documents i enregistraments per avaluar l’efectivitat de les estratègies aplicades.

3. Generalització de l’Aprenentatge Cooperatiu als Centres Educatius: Aquest taller s’enfoca a expandir la pràctica de l’aprenentatge cooperatiu en diverses escoles. Els participants treballen en l’adaptació i implementació progressiva de tècniques cooperatives, establint bases sòlides per a la col·laboració en les aules.

4. Aprofundiment en Propostes d’Aprenentatge Cooperatiu per a Projectes Globalitzats: Centrat en projectes globalitzats, aquest grup examina l’ús d’estructures cooperatives complexes i aplica una rúbrica per identificar fortaleses i àrees de millora en els processos d’aprenentatge cooperatiu.

5. Dinàmiques de Cohesió i Educació Emocional: Amb l’objectiu de fomentar el benestar i la cohesió de grup, aquest grup investiga noves dinàmiques de grup i

crea instruments per mesurar-ne l’efectivitat. La implementació de les dinàmiques es prova en diferents centres educatius, que valoren col·lectivament la seva eficàcia i decideixen la seva aplicació.

6. Anàlisi de l’Avaluació de l’Aprenentatge Cooperatiu a través de Plans d’Equip: Aquest grup desenvolupa documents de suport per facilitar l’aplicació dels plans d’equip en el programa CAAC, proporcionant als docents recursos per avaluar el progrés en els processos col·laboratius d’aprenentatge.

7. Aprenentatge Cooperatiu i TAC (Tecnologies de l’Aprenentatge i del Coneixement): Dedicat a la integració de les tecnologies en l’aprenentatge cooperatiu, aquest grup crea propostes didàctiques que combinen ambdós elements, recopilant evidències de l’ús de l’aprenentatge cooperatiu en entorns virtuals per oferir models útils a altres docents.

Els tallers de la Xarxa Khelidôn compten amb el suport i la certificació pedagògica del CIFE i estan reconeguts pel Departament d’Educació i Formació Professional, oferint així una valuosa oportunitat per als docents que desitgen millorar la inclusió i la cohesió dins de les seves aules. Més informació sobre els tallers i la xarxa està disponible a través del seu portal oficial.

Text de: montse.miranda@uvic.cat