El professor Víctor Grau va presentar el 23 d’octubre passat a Cosmocaixa un projecte destinat a les Unitats d’Escolarització Compartida (UEC), davant de professors d’una vintena de centres UEC de tot Catalunya. A l’acte de presentació hi van participar el director de CosmoCaixa, Lluís Noguera, i el sotsdirector de la direcció general de l’ESO i el Batxillerat del departament d’Ensenyament, Aleix Gabarró.

És el tercer any que Cosmocaixa encarrega a Víctor Grau el disseny d’aquest projecte, amb l’objectiu d’apropar la ciència als col·lectius de joves més desafavorits, i dins un programa de tallers i activitats que uneix el museu amb inclusió social.

El projecte proposat és la construcció d’una guitarra elèctrica, totalment funcional i basada en el model Telecaster. Amb un mínim de dificultat tècnica, es proposa el disseny més senzill possible d’una guitarra, similar a les Cigarbox Guitar americanes de mitjans segle XIX. Sobre aquest model els grups podran introduir fàcilment millores a la guitarra.

Els participants reben un kit que inclou la pastilla, el circuit elèctric, el pont, la neckplate, els streps, els rollers, les clavilles, i un joc de cordes. També se’ls proporciona un guió amb els plànols per fer una construcció bàsica que després poden modificar. L’estructura, el perfil i la decoració de la guitarra admeten infinites variants, i això fa que sigui un projecte molt creatiu, ric en possibilitats i atractiu.

Els joves de les Unitats d’Escolarització Compartida són especialment difícils ja que provenen de situacions familiars i socials molt dures, i molts d’ells han deixat enrere escoles i instituts. Per això els tallers que se’ls ofereix especialment a ells, són de caire manual i procura ser una activitat lligada a la ciència que pugui tenir un valor i una utilitat pràctica. “Es tracta d’aconseguir, tant com es pugui, una reconnexió d’aquests joves amb la societat de la qual se senten i viuen exclosos, cosa que és fonamental per a la seva realització i formació personal”, afirma Grau.