El passat dimecres 17 de febrer, Vanesa Amat Castells, professora de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes, va defensar la tesi doctoral Aprendre a valorar les lectures literàries. Anàlisi d’una intervenció didàctica a cicle inicial. La tesi ha estat dirigida per la Dra. Teresa Colomer, en el marc del programa de doctorat en Didàctica de la Llengua i la Literatura de la Universitat Autònoma de Barcelona. El tribunal, format per la Dra. Teresa Ribas de la Universitat Autònoma de Barcelona, la Dra. Montserrat Fons de la Universitat de Barcelona i la Dra. M. Carme Bernal de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya, va atorgar a la tesi la qualificació d’Excel·lent Cum Laude.

IMG-20160217-WA0000 como objeto inteligente-1La recerca té la finalitat d’analitzar de quina manera una intervenció didàctica, que consisteix en la interfase de lectura d’un àlbum, conversa i escriptura valorativa i que inclou una pauta d’arguments com a material de suport, pot ser útil per a l’aprenentatge literari d’alumnat de segon curs de primària. L’estudi s’inicia amb l’exposició de referents teòrics sobre: la formació del lector literari a l’educació primària, especialment a cicle inicial, l’àlbum com a material per a l’aprenentatge literari i les pràctiques per atendre i promoure les respostes lectores a l’aula.

La investigació es basa en el disseny, l’aplicació i l’anàlisi de la intervenció didàctica i inclou la comparativa dels resultats obtinguts en petit grup i en gran grup, amb alumnes de dues escoles de la ciutat de Vic. L’exploració de les dades mostra algunes de les creences escolars que els alumnes han adquirit des de les primeres edats, que en molts casos impedeixen desenvolupar una mirada literària i artística a les obres, però també les possibilitats formatives de les propostes plantejades.

En aquest sentit, es constata que la conversa és una pràctica favorable per a la reflexió literària, tot i que el grau d’influència és major en petit grup. També s’evidencia que cal una mediació específica per ajudar els alumnes a passar d’idees literals a interpretatives. A més, la pauta es mostra eficaç, utilitzada tant pels alumnes com per la mediadora, per iniciar temes, centrar l’atenció en aspectes específics i pensar sobre el propi procés lector durant els intercanvis orals però també en algunes reflexions escrites. Els àlbums, especialment els que presenten certs reptes interpretatius, es mostren adequats per promoure reflexions sobre els elements constitutius de les obres.

El conjunt d’aspectes observats permet reflexionar sobre quines són les propostes didàctiques més adequades perquè els alumnes puguin aprendre a valorar les obres, amb la idea de millorar la formació dels lectors des de l’inici de l’escolaritat.