Durant aquesta setmana, quatre estudiants acompanyats d’una professora de la Universitat Digital d’Antioquia (Colòmbia) han realitzat una visita a la Universitat de Vic en el marc del conveni de col·laboració entre ambdues institucions.
Els visitants han estat: Alexander Tubon (estudiant de llicenciatura en bàsica primària i docent en propietat), Jenny García (docent i coordinadora de Treball Social), Juan Diego Valencia (estudiant de Treball Social), Liliana Morillo (estudiant de llicenciatura en bàsica primària) i Argenida Rosa Ramírez (estudiant de Treball Social).
Des de la Facultat d’Educació s’ha preparat un programa que ha inclòs una benvinguda institucional, un recorregut per la UVic, la visita a un centre públic de primària, l’assistència a l’English Rap Show, i la descoberta d’alguns projectes singulars que promou la nostra facultat, com el projecte Escola i Universitat, entre d’altres. Per a la UVic també ha estat una riquesa compartir aquests dies amb el grup colombià.
Aquesta estada ha tingut un fort impacte personal i acadèmic en els estudiants, que han destacat com l’experiència els ha permès qüestionar formes de vida i d’aprenentatge, obrir-se a noves perspectives i enriquir-se a través de l’intercanvi cultural i educatiu.
A continuació, podeu llegir algunes de les impressions que van compartir durant l’entrevista que vam realitzar l’últim dia de la seva estada amb nosaltres.
Una ciutat i una universitat que acullen
Els estudiants van destacar la calidesa de l’acollida, tant a la ciutat de Vic com a la UVic. Van valorar especialment la netedat, l’ordre i el respecte per l’espai públic, així com l’obertura de la universitat, que contrasta amb els models més tancats que coneixen. La relació propera amb el professorat i la disponibilitat per compartir espais i experiències va ser un dels aspectes més valorats.
Educació amb sentit social i comunitari
Un dels moments més significatius va ser la participació en el projecte de memòria del barri del Remei, que integra docència, recerca i acció social. Aquesta experiència va inspirar els estudiants a pensar en com replicar iniciatives similars als seus contextos, utilitzant eines audiovisuals i tecnologies per rescatar la memòria de comunitats sovint invisibilitzades.
També van participar en activitats amb escoles locals, com el projecte “Inglés Rap”, que fomenta l’expressió artística i la confiança dels infants. Aquest tipus de col·laboració entre universitat i escoles va ser percebut com un model inspirador per a la transformació educativa.
Relacions horitzontals i aprenentatge mutu
Un altre aspecte destacat va ser la manera com es viu la relació educativa a la UVic: no com una jerarquia, sinó com una col·laboració mútua entre docents i estudiants. Aquesta visió oberta i cultural de l’aprenentatge va aportar noves eines i perspectives als participants, que van sentir-se part d’un espai d’intercanvi real i enriquidor.
Una experiència transformadora
Cap dels quatre estudiants havia viatjat abans a Europa. Com va expressar Jenny, “l’aprenentatge va començar des del moment que vam sortir de casa”. Aquesta estada els ha permès qüestionar formes de vida i coneixement que donaven per fetes, i obrir-se a noves maneres d’entendre el món.
Alexander va concloure amb un agraïment sincer a la UVic per l’aprenentatge viscut i amb el compromís de compartir aquesta experiència amb els seus companys a Colòmbia.
“La universitat és una finestra per a la increïble diversitat del món”, va dir Juan Diego. I aquesta finestra, durant uns dies, va estar ben oberta a Vic. I volem tenir-la ben oberta sempre a la UVic.