Un projecte que vol millorar l’autonomia personal dels infants en l’etapa d’Educació Infantil ha estat el guanyador del Premi UAlumni convocat el curs passat amb motiu dels 40 anys de l’Escola de Mestres. El projecte “Què vol dir treballar l’autonomia a l’escola?”, presentat per l’Escola Els Pinetons de la Garriga, ha merescut el guardó valorat en 3.000 euros i serà lliurat el proper 22 de novembre al Rectorat de la UVic-UCC.

Tot va començar quan un equip de mestres va detectar que sovint els infants no tenen prou autonomia i depenen excessivament de les consignes dels adults per treballar. Aquest ha estat el punt de partida per mirar de trobar solucions en tres aspectes de l’autonomia: la intel·lectual, que permet als infants diferenciar entre les veritats i les falsedats independentment del càstig o la recompensa que se’n pugui rebre; la moral, que permet discernir allò que és cert i erroni, procurant que siguin ells qui resolguin els conflictes; i la funcional, que permet als infants moure’s, crear, jugar i créixer en llibertat en l’entorn escolar.

Per fer aquesta tasca, l’equip format per Pilar Trabal, Gemma Tomàs, Elisabet Barbero i Lídia Rocha proposa crear nous contextos i situacions d’aprenentatge a partir d’una nova distribució dels espais, una revisió a fons dels materials i d’una nova organització del temps. Així doncs, a totes les aules del cicle es creen microespais dedicats a joc simbòlic, minimons, construccions, art, ciències vida quotidiana etc., amb mestres responsables d’organitzar el material a cada espai i dinamitzar les propostes de treball. També s’han dissenyat unes graelles d’observació que permeten mesurar el grau d’assoliment de l’autonomia.

El jurat, format per professorat de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes i d’UAlumni, va valorar l’amplitud del projecte que implica tota l’etapa d’educació infantil, els antecedents que el fonamenten i la implicació de tots els equips de mestres.

Aquest premi, dotat per l’Obra Social “la Caixa” el va convocar el maig passat el col·lectiu d’exestudiants UAlumni amb motiu de la celebració dels 40 anys de l’Escola de Mestres d’Osona, embrió de l’actual Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes de la UVic-UCC. Destinat a mestres titulats per la UVic-UCC, tenia la finalitat d’impulsar el desenvolupament d’un projecte d’innovació educativa que revertís en la millora de processos d’ensenyament-aprenentatge de l’alumnat a qui s’adreçava.