Ana Palomo Chinarro, professora de la FEC de la UVic, ha defensat la seva tesi doctoral “La maternitat en la creació plàstica femenina. El cas d’Ana Alvarez-Errecalde“, el divendres 5 de juny del 2015, a l’Aula Segimon Serrallonga de la UVic.

La mateixa Ana Palomo ens descriu així, el contingut de la seva recerca:

Carmen Calvo, Niño protegido (2009)

Aquesta tesi és el que podríem convenir en designar com un autèntic work in progress. L’origen està en una conferència, Maternitat i Art Contemporani, encarregada per la Facultat d’Educació de la Universitat de Vic amb motiu de les jornades Art i Infància. Durant l’estudi històric que vaig portar a terme, vaig ensopegar amb l’exclusió social de la dona dels àmbits de poder i econòmics, amb la marginació que va patir al món de l’art, amb el necessari i arriscat assalt a l’ordre social establert que algunes d’elles van portar a terme i amb les dures lluites contra el poder de l’home que van desembocar en conquestes inqüestionables al llarg del temps. Partint d’aquest tema d’estudi em vaig familiaritzar amb termes transgressors, aportats a l’estudi pels moviments per a l’emancipació de la dona. Així doncs, el terme maternitat anava adquirint nous i amplis significats a mesura que avançava la investigació. Finalment, vaig acotar aquesta recerca inicial a la producció plàstica femenina dels últims cent anys, aproximadament, en relació a la experiència de la maternitat. Aquest és el primer bloc de la tesi.

En un segon bloc he analitzat l’obra de la creadora argentina Ana Álvarez-Errecalde, que ha treballat habitualment atorgant protagonisme al cos humà i les seves obres mantenen una íntima relació amb la feminitat, la maternitat i també amb alguns dels seus efectes col·laterals i social. A més ha basat una bona part de la seva trajectòria artística en els treballs pròxims a la seva intimitat, en experiències de col·laboració amb col·lectius lligats a reivindicacions femenines i altres adscrits a la denúncia social.

Finalment he portat a terme un projecte expositiu, amb el seu corresponent projecte educatiu, amb la finalitat de comunicar i donar visibilitat no només a l’obra de l’Ana Álvarez-Errecalde sinó també a totes aquelles dones artistes que apareixen al llarg de la investigació.