El passat dissabte 21 de setembre va tenir lloc a la UVic-UCC la Jornada pedagògica “Experiències d’introducció dels oficis artesans a l’aula” organitzada pel Centre d’Educació i Innovació en Educació (CIFE). La Jornada tenia per objectiu compartir la feina feta al llarg dels darrers quatre anys dins del marc del Seminari d’Educació Visual i Plàstica “Les tècniques artesanes a l’escola”, el qual va posar en contacte sota un mateix objectiu mestres artesans (cartró-pedra, fang i cistelleria). D’aquesta manera, docents d’Educació Infantil, Primària i Secundària van tenir l’oportunitat de conèixer la tècnica de cadascun dels tres oficis per posteriorment i sota el guiatge dels mestres artesans introduir-les a les seves aules amb els i les alumnes. Es tracta d’una experiència inèdita per part dels dos col·lectius, si més no per la seva durada en el temps, quatre anys, la qual va palesar un cop més la riquesa de la interdisciplinarietat i els beneficis que aporta als aprenentatges dels i les alumnes i també als professionals. I a tot això afegit el fet que, parafrasejant la pedagoga Pilar Benejam, l’escola no ho pot fer tot, però sí que hi pot fer molt, i amb la complicitat d’altres col·lectius professionals s’arriba més lluny.

La Jornada que va acollir la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia (FETEP) i de la qual en va ser l’amfitrió en nom de la degana i del mateix CIFE, va ser el seu director, l’Antoni Portell, i va comptar amb la presència del Departament d’Educació i Formació Professional de la mà de Saray Gómez, Coordinadora dels Serveis Educatius dels Serveis Territorials a la Catalunya Central i de la Marina Calls, responsable de Programes del Consorci Català d’Artesania i Moda (CCAM), el qual des del primer moment en què es va projectar el Seminari va apostar-hi i en va fer possible el seu finançament.

A la primera part de la trobada, les més de 30 persones que s’hi van aplegar val poder escoltar la conferència “L’artesania: una eina carregada de futur (com la poesia)”, la qual va anar a càrrec de Jesús Àngel Prieto, doctor en història de l’art i professor de l’Escola Massana de Barcelona. Al llarg de la seva intervenció, la qual no va deixar indiferent a ningú, va fer un recorregut històric, antropològic i sociològic tot presentant les diferències entre els artistes i els artesans. Entre altres idees va afirmar que “L’art no és només expressió, és també màgia, cacera, didàctica, propaganda…,” i ja centrant-se en l’educació va ser molt clar afirmant que “Els nens no són artistes”, en clara al·lusió a la idea que no hem de confondre ser artistes amb ser creatius, i en aquest darrer sentit tothom hi té cabuda i pot participar-hi, i encara més des de la mirada educativa. Prieto també es va referir al capital impacient que caracteritza la societat actual en contrast amb el capital inversor i també a la diferència entre els temps biològics i els temps històrics, cada vegada més veloços i la importància de disposar de temps, de donar-nos temps, en clara al·lusió al fet que la creativitat necessita temps. Al llarg de la seva conferència les referències als sociòlegs Richard Sennett i a Zygmunt Bauman, entre moltes altres, van anar acompanyant el seu discurs.

Tot seguit, i entrant ja en el nucli de la Jornada, la Gemma Oriol, mestra de Primària i co-coordinadora del Seminari, va presentar als assistents el marc general a partir del qual es va posar en marxa el projecte i les fases per les quals va passar al llarg dels quatre anys de durada així com les seves implicacions, certament des de moltes àrees d’ensenyament-aprenentatge, amb el currículum. Val a dir que al llarg de tota la jornada ens van anar acompanyant idees al voltant del respecte a la natura, la sostenibilitat, els objectius de desenvolupament sostenible … Aspectes tots ells molt vinculats a les tècniques treballades i que van promoure la reflexió i anàlisi entre les persones assistents.

La part central de la Jornada va dedicar-se a presentar les diferents experiències educatives dutes a terme per les escoles i instituts que van participar en el Seminari. D’aquesta manera, vam poder conèixer de primera mà el treball fet a l’Institut Jaume Callí (Vic), l’Escola Heurom (Perafita) i de la qual també vam comptar amb la presència dels veritables protagonistes, els alumnes, l’Institut Xalest (Sabadell), l’Escola Segimon Comas (Sant Quirze de Besora) i l’Institut-Escola Josep M. Xandri (Sant Pere de Torelló).

Ja a la darrera part de la Jornada i amb la mirada posada en aquells moments amb els artesans, la Judith Camps, escultora i co-coordinadora del Seminari, en Joan Farré, cisteller, i la Marta Postico, ceramista, van participar en una taula rodona moderada per l’Antoni Portell, director del CIFE, i a través de la qual ens van compartir la seva mirada, experiència i vivència per fet d’haver participat en el projecte, la qual tots tres van valorar molt positivament al mateix temps que per a ells va ser una veritable font d’aprenentatge. Tal com afirmava una de les participants en la taula rodona, la Judith Camps “hem teixit ponts entre l’escola i els mestres artesans tot donant vida a l’esperit creatiu a través dels oficis artesans”.

A continuació, en Joan Subirana “Subi”, il·lustrador de llibres infantils i la mateixa Judith Camps van presentar la proposta formativa per al curs 2024-2025 dins del marc de la col·laboració entre els CIFE i el CCAM, la qual es va concretar en un taller d’il·lustració Pop Up “El conte, un mitjà d’expressió artística i narrativa”, adreçat a docents d’Educació Infantil, Primària i Secundària. I que es durà a terme el dissabte dia 5 d’octubre a Sant Boi de Lluçanès, al taller d’en Subi. Podeu trobar més informació clicant aquest enllaç.

Finalment i ja coma cloenda, Antoni Portell va presentar les altres dues propostes de tardor que des del CIFE s’han organitzat per al col·lectiu docent, activitats totes elles gratuïtes i reconegudes pel Departament d’Educació i Formació Professional dins del marc del Pla de Formació Permanent del Professorat. Es tracta de dues propostes, la primera adreçada a mestres d’Educació Primària, “Claus per a una bona acció tutorial” i centrada en l’acompanyament de l’alumnat, el seu benestar i la relació amb les famílies i els diferents agents educatius, i la segona “El projecte la petita biblioteca”, adreçada a mestres d’Educació Infantil (0-6) i Cicle Inicial de Primària, centrat en les primeres literatures i el paper de mediadors literaris dels docents en el procés d’iniciació a la literatura infantil i a la lectura en els més menuts. Podeu trobar més informació clicant en aquest enllaç.

A tall de tancament una de les conclusions a les quals es va arribar va ser la de constatar la importància de promoure iniciatives com aquesta a més centres al mateix temps de poder donar-la a conèixer tant entre el col·lectiu docent com entre el col·lectiu artesà.

Text: antoni.portell@uvic.cat