Durant aquest curs 2024-25, s’ha portat a terme la 4a edició del projecte Escola i Universitat de la FETEP (https://mon.uvic.cat/fetep/escola-universitaria-eu/) que promou la relació entre l’acadèmia i la pràctica professional a les aules.
Novament, les estudiants de les assignatures Documentar. Reflexió Pedagògica i Tècniques de Documentació i Aprendre jugant. Psicopedagogia del Joc, optatives de 3r curs de la menció de Cultura i Llenguatges de la Infantesa del grau en Mestre d’Educació Infantil (MEI), han pogut treballar els continguts vinculats a la matèria implementant la pràctica a les aules de les Escoles Bressol Municipals de Vic (EBMV).
En el marc del projecte EU03 (Escola i Universitat 03), i considerant l’edat dels infants (de 0 a 3 anys), les estudiants del grau MEI han visitat diverses escoles bressol municipals de la ciutat per dur a terme activitats d’observació i documentació dels processos d’aprenentatge dels nens i nenes, amb l’acompanyament de les educadores del centre. La planificació prèvia d’aquestes activitats s’ha fet de manera conjunta entre les professores de les assignatures implicades (Glòria Olmos Martínez, Anna Ciraso Calí, Vera Renau Alejandro) i l’equip educatiu de cadascuna de les tres escoles bressol municipals de Vic (Serra de Sanferm, Caputxins i Horta Vermella).
Les educadores i les estudiants han preparat l’ambient de les escoles bressol per convertir-lo en l’escenari idoni per a l’observació i documentació de les interaccions entre els infants, els adults, els materials i l’entorn. Tot respectant les dinàmiques pròpies dels infants en aquesta etapa, les estudiants han assumit un paper actiu en la creació d’experiències d’aprenentatge adaptades a les necessitats i possibilitats dels nens i nenes, promovent el desenvolupament dels anomenats “100 llenguatges” (metàfora de les diverses capacitats i habilitats de cada infant). Aquestes experiències han estat documentades visualment i reflexionades des d’una perspectiva pedagògica.
Els projectes de documentació han estat definits de manera dialogada entre la direcció de les EBMV, les coordinacions de les escoles, l’equip educatiu que ha guiat tot el procés i les professores universitàries. Les temàtiques en què han aprofundit pedagògicament son diverses i el format de documentació també ha estat diferent, en funció de les necessitats i interessos compartits. A continuació detallem el contingut i el format en què s’han elaborat les documentacions:
Espai de joc de construccions a 1-2 anys: un article divulgatiu.
- El retrobament: una carta pedagògica dirigida a famílies i equip educatiu.
- El moviment al tobogan: un flyer.
- Tenir cura: un llibret.
- El peu descalç en el joc: un llibret.
- L’autonomia: un plafó.
- Moviment lliure i reptes motors: un flyer.
- Taula de llum: un plafó.
- L’autonomia a l’hora de l’àpat: un flyer
- L’acompanyament de l’adult a l’hora de l’àpat: un llibret.
- Resolució de conflictes: un flyer.
- Relacions entre iguals en el joc: un plafó.
La temporització de les sessions ha previst diferents modalitats:
- Sessió prèvia al novembre: 28/10
- Sessions als centres: 11/11; 18/11; 25/11
- Sessions per elaborar el material i feedback: 14/11; 21/11; 28/11
El passat Dilluns 9 de desembre a les 17:30h, es va realitzar una jornada de presentació del projecte a les famílies i docents de les escoles bressol i al professorat de la universitat. L’acte es va iniciar amb un berenar per a tothom, seguit d’una breu explicació del treball realitzat per les alumnes de MEI. Finalment, l’acte va concloure amb una representació teatral del conte popular, “El Patufet” (a càrrec de la companyia La Petita Brownie)
En aquesta sessió també es va donar un flyer informatiu a les famílies on es presenta aquest projecte i s’incideix en el valor de la documentació pedagògica.
Finalment, el dilluns 16 de desembre de 9 a 11 hores, es van presentar a l’Aula MTF M201 de la Masia Torre dels Frares Espai de Diàleg i Reflexió Educativa del campus Miramarges els treballs realitzats. L’exposició va ser protagonitzada per les estudiants de 3r curs de MEI: Anna Alsina Palomas, Aina Armengou Orriols, Marina Arnau Arnaus, Xènia Bernaus Morgó, Ruth Hostalot Ranchal, Ariadna Nogué Herrera, Aina Pons Olmo, Aina Prat Bagudanch, Ainhoa Proaño Holguin i Sila Trenchs Ramos que van compartir la documentació visual i pedagògica elaborada al llarg de les assignatures i presentació dels productes visuals de les tres Escoles Bressol Municipal de Vic (Caputxins, Horta Vermella i Serra de Sanferm).
A més, per permetre un debat pedagògic més ampli, convidant la coordinadora del Grau de MEI Francesca Davoli, juntament amb les professores Glòria Olmos Martínez, Anna Ciraso i Vera Renau Alejandro. A més a més, també hi ha assistit les coordinadores de les EBMV de manera que el relat constructiu que s’ha teixit ha sigut divers i molt enriquidor per totes les implicades. En aquest debat, es va posar en relleu la funció educativa de l’escola 0-3 i el rol de les professionals de la primera etapa dins del panorama educatiu de la ciutat. Des de la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia, s’ha agraït la complicitat de les tres Escoles Bressol Municipals Serra de Sanferm, Caputxins i Horta Vermella de Vic per l’èxit del projecte.
Volem destacar que de tots els treballs presentats, la qualitat ha estat excel·lent i que s’han pogut seleccionar diferents propostes per poder-ne fer una difusió a diferents contextos de la ciutat. En aquest sentit, els plafons es col·locaran a les escoles bressols; tots els flyer i llibrets es repartiran a les famílies participants i se’n facilitaran a l’Ajuntament de Vic que en farà extensió a centres culturals i d’atenció a la infància com ambulatoris, espai familiar, centre d’atenció i detecció precoç, etc.
Autores de l’article:
Estudiants 3r de MEI, Menció CLLI:
Anna Alsina Palomas, Aina Armengou Orriols, Marina Arnau Arnaus, Xènia Bernaus Morgó, Ruth Hostalot Ranchal, Ariadna Nogué Herrera, Aina Pons Olmo, Aina Prat Bagudanch, Ainhoa Proaño Holguin i Sila Trenchs Ramos
Professorat de MEI:
Vera Renau, Anna Ciraso i Glòria Olmos