Una representació de professorat dels graus de Mestre de la FECHT s’ha desplaçat fins a la Universitat de Lleida per participar i aportar la seva mirada i experiència al Seminari “Les Pràctiques als graus de Mestre”. El seminari s’organitzava dins del marc del Programa de Millora i Innovació en la Formació de Mestres (MIF) impulsat pel Consell Interuniversitari de Catalunya i la Secretaria d’Universitats i Recerca amb la participació de nou universitats catalanes, entre les quals s’hi compta la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya. La delegació de Vic, formada per vuit persones, comptava amb la presència tant de les coordinadores del Grau en MEP i MEI, així com amb professorat dels seminaris tant de Pràctiques I, com II i III, així com amb una representació del Vicerectorat d’Ordenació Acadèmica.

Topo2Després de compartir una mirada conjunta en relació a la visió de la professionalització com a marc teòric, el ponent Michel Ramos de la Universitat de Montpeller ha compartit la interessant experiència francesa sobre la repercussió que pot tenir el pràcticum a la professió. Una experiència que ha estat molt ben acollida pels assistents, entre els quals s’hi comptava professorat de les diferents universitats catalanes, mestres del territori, representants dels serveis educatius i de l’administració i també representants de diferents federacions i associacions de mestres del país.

Després del descans els assistents s’han distribuït en diverses taules de treball on s’han debatut els quatre àmbits aportats pel GRUP MIF_Pràcticum, el qual ha elaborat el document “El pràcticum com a estratègia de professionalització en la formació inicial docent. Compromís i repte amb l’ensenyament d’avui i de demà”. Aquests quatre temes o àmbits han estat:

• el Pràcticum al pla d’estudis,
  • la formació i selecció de tutors,
  • l’avaluació formativa del Pràcticum i
  • el compromís social i el Pràcticum

El seminari ha acabat amb una interessant i participada posada en comú de les taules de treball. Entre les diverses propostes d’actuació que s’han compartit i posat damunt la taula, la moderadora de la mesa final ha assumit el compromís d’incorporar les diferents aportacions al document inicial, i encara més, a promoure’n l’aplicació d’alguna de les propostes a mig i curt termini.

Informació sobre el programa MIF a: http://mif.cat/qui-som-2/el-mif/

Antoni Portell i Llorca – CIFE UVic-UCC