El prop-passat dimecres 4 de novembre, s’ha presentat a la Sala Segimon Serrallonga de la Masia Torre dels Frares  de la UVic-UCC el llibre Vint mestres i pedagogues catalanes del segle XX. Un segle de renovació pedagògica a Catalunya. La presentació va comptar amb la presència de Francina Martí, presidenta de l’Associació de Mestres Rosa Sensat; Montserrat Castanys, mestra i referent de l’escola rural a Catalunya; i Antoni Tort i Núria Simó, professors de la UVic, a més de Joan Soler, coordinador de l’obra.

20 mestresEl llibre, analitza l’evolució de l’educació a Catalunya a través de l’estudi de vint mestres i pedagogues amb perfils i trajectòries biogràfiques ben diferents. La selecció vol reflectir la complexitat i heterogeneïtat de les influències, referents, propostes i pràctiques educatives renovadores de la Catalunya del passat segle XX. Cadascun dels capítols s’ha encarregat a persones amb perfils i trajectòries també diversos, però capacitades per a oferir una visió objectiva sobre la mestra i pedagoga estudiada i, a la vegada, per donar les claus per comprendre el context educatiu de cada moment. Editat per l’Associació de Mestres Rosa Sensat en motiu del seu 50è aniversari, l’obra està prologada per Irene Balaguer i compta amb un estudi introductori de Joan Soler en el que s’hi repassen els processos de renovació pedagògica a Catalunya al llarg del segle XX. Soler hi justifica la tria al mateix temps que avança i contextualitza algunes de les aportacions de les mestres i pedagogues estudiades, en un treball col·lectiu en el qual hi han participat un bon nombre de professors -i alguns alumnes-, de la FETCH.