Qui coordina les pràctiques?

Teresa Puntí Jubany (teresa.punti@uvic.cat)

Descripció:

Aquest conjunt d’escoles es troba situat a la Catalunya del Nord, a les comarques del Rosselló i del Conflent, territoris que des de 1659, amb el Tractat dels Pirineus, pertanyen administrativament a França. S’hi parla el català septentrional o rossellonès, tot i que la llengua dominant del territori és el francès.

La Bressola neix el 16 de setembre de 1976 precisament de la mà d’un reduït nombre d’activistes nord-catalans, conscients de la progressiva pèrdua de l’ús social de llengua catalana a la Catalunya del Nord. A partir d’aquí, es desenvolupa un model pedagògic d’èxit que comença amb una escola, La Bressola de Sant Galdric, a Perpinyà, i hores d’ara ja compta amb set escoles i dos col·legis (centres de secundària).

Adreçades a:

• Grau de Mestre/a d’Educació Infantil
  • Grau de Mestre/a d’Educació Primària
  • Doble Grau CAFE-Mestre/a d’Educació Primària

Descobriràs un model pedagògic basat en:

La immersió lingüística:

• Infants que tenen el francès de llengua habitual i familiar usen el català en tot moment de la vida de l’escola

La verticalitat:

• Grups d’infants d’edats diverses en què cadascú aporta la seva experiència i bagatge i aprèn d’acord amb les seves capacitats, motivació i necessitats:
  • Cicle 1 (maternal): infants de 2 a 5 anys
  • Cicle 2: infants de 6 i 7 anys
  • Cicle 3: infants de 8 a 10 anys

L’aprenentatge cooperatiu:

• La composició dels grups posa als infants en situació de compartir i cooperar, d’intercanviar, de discutir, d’argumentar, d’arribar a acords i a conclusions: l’essència del treball per projectes!

Què implica fer-hi pràctiques:

• Tenir l’oportunitat de participar de forma activa i compromesa en un model educatiu en què infants d’edats diverses, en un entorn proper i humà, creixen envoltats de valors com el respecte a la diferència, la cooperació, l’escolta, la solidaritat o el compromís.
  • Conèixer de primera mà com es treballa i es fa créixer un projecte educatiu fermament compromès a fer viure la llengua i la cultura catalanes.
  • Treballar frec a frec amb l’equip de mestres de les escoles i esdevenir un/a mestre/a més des de la codocència.
  • Aprofitar les pròpies potencialitats per proposar i portar a terme activitats, projectes que abonin l’aprenentatge significatiu dels infants.

Calendari escolar d’acord amb el model francès

• Períodes lectius de sis/set setmanes (separats per períodes de quinze dies de vacances)
  • Docència dilluns, dimarts, dijous i divendres de 9h a 17h

Les escoles i els col·legis:

• Escola de Sant Galdric a Perpinyà
  • Escola del Vernet a Perpinyà
  • Escola de Nyils
  • Escola de Prada de Conflent
  • Escola de Pesillà de la Ribera
  • Escola del Soler
  • Escola de Sant Esteve del Monestir
  • Col·legi Pompeu Fabra del Soler