Qui coordina les pràctiques?
Teresa Puntí Jubany (teresa.punti@uvic.cat)
Descripció:
Aquest conjunt d’escoles es troba situat a la Catalunya del Nord, a les comarques del Rosselló i del Conflent, territoris que des de 1659, amb el Tractat dels Pirineus, pertanyen administrativament a França. S’hi parla el català septentrional o rossellonès, tot i que la llengua dominant del territori és el francès.
La Bressola neix el 16 de setembre de 1976 precisament de la mà d’un reduït nombre d’activistes nord-catalans, conscients de la progressiva pèrdua de l’ús social de llengua catalana a la Catalunya del Nord. A partir d’aquí, es desenvolupa un model pedagògic d’èxit que comença amb una escola, La Bressola de Sant Galdric, a Perpinyà, i hores d’ara ja compta amb set escoles i dos col·legis (centres de secundària).
Adreçades a:
- Grau de Mestre/a d’Educació Infantil
- Grau de Mestre/a d’Educació Primària
- Doble Grau CAFE-Mestre/a d’Educació Primària
Descobriràs un model pedagògic basat en:
La immersió lingüística:
- Infants que tenen el francès de llengua habitual i familiar usen el català en tot moment de la vida de l’escola
La verticalitat:
- Grups d’infants d’edats diverses en què cadascú aporta la seva experiència i bagatge i aprèn d’acord amb les seves capacitats, motivació i necessitats:
- Cicle 1 (maternal): infants de 2 a 5 anys
- Cicle 2: infants de 6 i 7 anys
- Cicle 3: infants de 8 a 10 anys
L’aprenentatge cooperatiu:
- La composició dels grups posa als infants en situació de compartir i cooperar, d’intercanviar, de discutir, d’argumentar, d’arribar a acords i a conclusions: l’essència del treball per projectes!
Què implica fer-hi pràctiques:
- Tenir l’oportunitat de participar de forma activa i compromesa en un model educatiu en què infants d’edats diverses, en un entorn proper i humà, creixen envoltats de valors com el respecte a la diferència, la cooperació, l’escolta, la solidaritat o el compromís.
- Conèixer de primera mà com es treballa i es fa créixer un projecte educatiu fermament compromès a fer viure la llengua i la cultura catalanes.
- Treballar frec a frec amb l’equip de mestres de les escoles i esdevenir un/a mestre/a més des de la codocència.
- Aprofitar les pròpies potencialitats per proposar i portar a terme activitats, projectes que abonin l’aprenentatge significatiu dels infants.
Calendari escolar d’acord amb el model francès:
- Períodes lectius de sis/set setmanes (separats per períodes de quinze dies de vacances)
- Docència dilluns, dimarts, dijous i divendres de 9h a 17h
Les escoles i els col·legis:
- Escola de Sant Galdric a Perpinyà
- Escola del Vernet a Perpinyà
- Escola de Nyils
- Escola de Prada de Conflent
- Escola de Pesillà de la Ribera
- Escola del Soler
- Escola de Sant Esteve del Monestir
- Col·legi Pompeu Fabra del Soler
- Col·legi de Perpinyà (en projecte; actualment aules de secundària a l’escola de Sant Galdric)