Responsable UVic-UCC:

Gil Pla Campas (gil.pla@uvic.cat)

Adreçades a estudiants dels graus:

Graus de mestre: Mestre d’Educació Infantil / Mestre d’Educació Primària / Mestre d’Educació Infantil i Primària amb menció en Llengua Anglesa.

Graus vinculats a l’esport: Grau en Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport / Mestre d’Educació Primària amb Menció en Educació Física

Grau en Educació Social

El projecte Alemanya:

El projecte Alemanya i Àustria és un programa de pràctiques internacional que es constitueix, com a tal, el curs 2022/23. Les pràctiques que ofereix aquest projecte podrien resumir-se en les següents idees: una experiència internacional europea, d’exercici professional reglat i per ser fetes individualment. Si el teu objectiu és un projecte de cooperació, vols anar amb un grup de col·legues i vols viure l’experiència de formar-te en cultures molt diferents a la nostra, segurament aquest no sigui el teu projecte. Ara bé, tot està per fer i tot és possible, així que amb temps, cert nivells del projecte poden ajustar-se a certes voluntats personal de l’estudiant. Així que si tens dubtes, no perdis l’oportunitat d’escriure a la coordinació i conversar-ho.

Objectiu General:

L’objectiu d’aquestes projecte és el d’oferir una oferta de formació professional a l’estranger, en un país de parla germànica, rica en experiències i oportunitats que promogui no sols el desenvolupament professional de l’estudiant sinó, especialment, el seu desenvolupament personal. El programa està convençut que una experiència formativa a l’estranger, i en aquest cas a Alemanya o Àustria, potenciarà millor l’estudiant per a l’exercici professional, sigui quin sigui el seu recorregut acadèmic. La voluntat d’aquestes pràctiques internacionals és que l’estudiant s’aproximi i visqui en el context social, econòmic i cultural d’un país de parla germànica.

Territori de les pràctiques:

En el cas d’Alemanya, s’ofereixen centres de pràctiques del Land de Rin del Nord – Westfàlia. Aquesta és una zona especialment moderna i rica on les grans ciutats estan molt properes i fàcilment connectades amb tren. Hi han diverses ciutats amb les que es disposa centres on realitzar les practiques de l’àmbit de mestre, però també en l’àmbit social i esportiu (*consulta els enllaços). En cas que sigui necessari, es poden buscar altres centres de pràctiques per ajustar-les a l’alumnat. En el cas d’Àustria, els centres amb els que es disposa vincle només son a la ciutat de Salzburg.

Criteris de selecció dels estudiants:

Es requereix fer la inscripció seguint el procés establert des de la Unitat per a la Internacionalització de la FETEP i a través de les convocatòries del Servei de Carreres Professionals de la UVic-UCC.

El procés de selecció s’activa només quan el nombre de persones interessades supera les places disponibles. Tot i que, si és possible, s’intentarà que tothom hi tingui cabuda si el nombre de sol·licitants és raonable.

Dos serien els requisits que es demanarien per poder realitzar aquestes pràctiques. Per una banda, una maduresa i capacitats personals per moure’ns en un entorn allunyat de casa i, com no pot ser d’altra manera, una competència lingüística en llengua estrangera que capaciti l’estudiant per viure a Alemanya o Àustria. Sobre el primer, es farà una valoració informal de l’estudiant mitjançant la carta de motivació i les converses que aquest alumne tingui amb el professorat responsable o amb l’àrea d’internacionalització. El projecte valora l’interès i una actitud positiva cap a les experiències internacionals, per això, esperem de l’estudiant que sigui una persona amb ganes de descobrir i explorar una nova manera de fer. Sobre el segon requisit, dues llengües es posen en joc per poder realitzar aquestes pràctiques: l’alemany i l’anglès. Des de l’òptica del projecte, cal dominar en un nivell similar i mínim de B2, en almenys una de les dues llengües (tan se val quina). Només en el cas del doble grau de Mestre d’Educació Primària i Infantil en menció anglesa, serà imprescindible acreditar el nivell B2 de llengua anglesa. La raó és la naturalesa pròpia del grau i les pràctiques que implicaran un exercici professional de mestre de Primària d’EFL. En aquest cas, si l’estudiant coneix l’alemany, serà un valor afegit i una oportunitat d’aprofundir mes en les pràctiques.

Seguiment de les pràctiques:

El projecte fa un seguiment de les pràctiques en un doble nivell. En el primer i estàndard nivell, el seguiment s’inicia en un seminari de suport que es fa en paral·lel al seminari de pràctiques ordinari. En el segon nivell de caràcter personal, el seguiment es fa mitjançant la realització d’un seminari previ per acompanyar a l’estudiant a preparar-se per viatjar a un país de parla germànica (cultura, viatge, transport, aspectes pràctiques, organització,…). Durant l’estada al centre de pràctiques, el coordinador manté un contacte regular amb l’estudiant i el centre en particular. Les pràctiques en els centres es realitzen durant la setmana (de dilluns a divendres) en horari flexible i en funció del centre o institució. A la tornada del període de pràctiques, l’alumnat que ha realitzat pràctiques en aquest país té un altre seguiment per ajudar-lo a consolidar els aprenentatges fets en aquest període; no sols els professionals sinó també els personals.

Enllaços d’interès, centres de pràctiques:

Alemanya:

Àustria: