Del 28 al 30 de juny de 2023 va tenir lloc en modalitat virtual el XVI Congreso Internacional de Educación e Innovación, iniciativa del grup d’investigació AREA (Análisis de la Realidad Educativa) de la Universidad de Granada i coorganitzat per la Universidad Autónoma de Yucatán (Mèxic).
Les investigadores Núria Camps-Casals i Teresa Puntí Jubany, del grup Glossa, van participar en la línia temàtica sobre educació i els objectius de desenvolupament sostenible (ODS) amb la comunicació “Integración de los ODS en el marco de la asignatura ‘Técnicas de Expresión y Comunicación’ del grado de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte (CAFE) y el doble grado de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte y Maestro de Educación Primaria (CAFE/MEP) en la Universidad de Vic – Universidad Central de Cataluña”.
L’edició del congrés d’enguany tractava el tema “Interconectando culturas y contextos educativos” a partir de temes com les competències docents i la formació del professorat, l’educació en contextos no formals, el lideratge educatiu i l’organització i gestió d’institucions educatives, l’educació inclusiva o la innovació i les TIC.
La comunicació que van presentar les dues investigadores tenia com a objecte de reflexió la tasca d’elaboració d’un discurs oral formal a partir d’un article científic que es proposa als estudiants de l’assignatura de 1r curs Tècniques d’Expressió i Comunicació de CAFE i el doble grau CAFE/MEP. Se’ls demana que preparin un discurs oral, d’un màxim de tres minuts, amb la intenció de recomanar la lectura d’un article científic de l’àmbit de l’educació física i de l’esport a un grup d’entrenadors esportius (rol que assumeixen els seus companys, en tant que públic) en el marc d’unes hipotètiques jornades de reflexió sobre esport i societat. L’alumnat ha de preparar el guió del discurs oral i exposar-lo, sense llegir, als seus destinataris.
A més de l’explicació dels elements comunicatius, discursius i lingüístics propis de la tasca, l’estudi exposa com es poden introduir tres dels ODS (3. Salut i benestar; 4. Educació de qualitat i 5. Igualtat de gènere) com a part fonamental del procés d’ensenyament-aprenentatge a partir de quatre competències clau de l’Educació per al Desenvolupament Sostenible (EDS): competència d’anticipació, competència estratègica, competència de pensament crític i competència integrada de resolució de problemes. Segons les autores, amb la integració dels ODS, aquesta proposta que, inicialment, partia d’un llistat de temes poc relacionats amb l’entorn més pròxim, esdevé una bona contribució didàctica per a l’assoliment dels objectius de l’Agenda 2030.