Del 27 de novembre al 2 de desembre es va celebrar el V Congreso Internacional de Innovación Docente e Investigación en Educación Superior, que va combinar la modalitat en línia i la modalitat presencial (a l’hotel NH Collection Sevilla). L’organització va anar a càrrec del grup de recerca SEJ-473 de la Universidad de Almería (Investigación y Formación en Psicología, Educación y Salud) en col·laboració amb la Universidad Autónoma de Chile.
El tema d’aquesta edició va ser “Nuevas tendencias para el cambio en la enseñanza superior de las áreas de conocimiento”. Es van compartir experiències sobre innovació docent i investigació en Educació, Art i Humanitats, Psicologia i Salut, Ciències Socials, Econòmiques i Jurídiques, i Ciències, Enginyeries i Arquitectura.
Les investigadores Núria Camps-Casals i Teresa Puntí Jubany, del grup Glossa, hi van participar amb la comunicació en línia “Simulaciones, grupos cooperativos y talleres como propuestas innovadoras para el aprendizaje de la lengua y su didáctica en la UVic-UCC”. L’objectiu era donar a conèixer tres experiències didàctiques innovadores de la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia: dues vinculades al desenvolupament de la competència comunicativa oral i escrita en un context acadèmic (Simulació d’un discurs oral formal i Biografia esportiva) i una sobre la didàctica de la llengua (Taller de jocs lingüístics).
Les dues primeres experiències s’emmarquen en l’assignatura de Tècniques d’Expressió i Comunicació que s’imparteix en el Grau de Ciències de l’Activitat Física i l’Esport (CAFE) i en el doble grau CAFE-MEP. L’experiència de simulació d’un discurs oral formal es basa en la preparació de la presentació oral en un congrés d’un article científic de l’àmbit de l’educació física i el benestar vinculat temàticament amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) que els estudiants han de triar d’una revista recomanada. A partir d’aquí s’inicia un procés de reflexió sobre què implica la composició de textos, la seva adequació a la situació comunicativa, etc. i es posen les bases de com ha de ser aquest discurs des del punt de vista oral formal (estructura, fluïdesa, aspectes de comunicació no formal, estratègies de captació de l’atenció, assaig, autoconfrontació). La tasca s’avalua tant per part del professorat com de l’alumnat a partir d’un graella que permet l’heteroavaluació i la coavaluació. La segona experiència, l’elaboració de
la biografia esportiva d’un estudiant, permet fusionar aspectes vinculats a la llengua i a la literatura (gèneres textuals com l’autobiografia, la biografia i l’entrevista; lectura literària i adequació i correcció lingüístiques) i el (re)coneixement de l’experiència esportiva pròpia i dels companys, ja que un company fa de biògraf d’un altre.
La tercera experiència presentada, centrada en la didàctica de la llengua, té lloc a l’assignatura de Didàctica del Llenguatge II del Grau de Mestre en Educació Primària (MEP). Els estudiants elaboren jocs lingüístics (de fonètica, ortografia, lèxic i gramàtica) adreçats a infants de cicle mitjà o de cicle superior d’Educació Primària. El projecte Escola-Universitat (EU) facilita que cada any un grup d’escolars hi pugui participar. L’objectiu és que a partir del joc els futurs mestres reforcin/adquireixin estratègies d’interacció amb els escolars per tal d’acompanyar-los en la construcció de coneixement lingüístic a partir de la selecció i elaboració de material didàctic innovador.