L’espai influeix en la manera d’aprendre. Seguint aquesta premissa la Universitat de Vic –Universitat Central de Catalunya acaba de portar a terme la transformació de l’aula d’expressió artística de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes, amb l’objectiu d’aconseguir que aquest espai sigui un referent per a una nova metodologia d’aprenentatge a través de l’art.
La remodelació s’ha efectuat a partir d’un treball de recerca de final de Màster de la professora Assumpta Cirera, professora del departament de Didàctica de les Arts i les Ciències que després de conèixer de prop les aules d’educació visual i plàstica de diverses facultats catalanes i d’aprofundir en diversos referents pedagògics, va envoltar-se de professors, ex-estudiants, mestres en actiu i artistes, per dissenyar una proposta de com hauria de ser l’espai de la nova Aula d’Educació Visual i Plàstica. El resultat de tot aquest treball és una aula innovadora que facilita l’autonomia, impulsa la investigació, l’experimentació, la manipulació, la creació i alhora té en compte el benestar de les persones que l’han de fer servir.
Tots els mobles són mòbils i versàtils: són estructures modulars sobre rodes, que quan no es fan servir queden fusionats en l’entorn. Aquests mòduls es poden convertir en taules, en prestatgeries o expositors, segons la necessitat del moment. La mobilitat dels elements fa que es pugui treballar de totes les maneres possibles, des del terra, en taules o a les parets imantades. Permet fer espais multifuncionals, crear racons, ambients, treballar els colors, les formes i els materials, i jugar amb la llum, gràcies a la il·luminació dissenyada ad-hoc i un sistema de cortinatges que regula l’entrada de la claror natural. “L’espai es converteix en allò que desitgem i necessitem cada cop que els estudiants arriben a l’aula”, afirma Assumpta Cirera, convençuda que “això permetrà poder portar a les escoles una nova manera d’entendre l’art”.
Per últim Assumpta Cirera destaca que “aquest ha estat un projecte cooperatiu, en què hem tingut l’oportunitat de treballar d’una manera conjunta pedagogs i tècnics, cosa que s’ha notat en el resultat”. El disseny i desenvolupament del projecte ha anat a càrrec d’Arnau Bardolet, director del Àrea d’Infraestructures i Serveis Generals de la UVic i ha comptat amb la col·laboració de la professora Montsita Rierola, en les tasques de coordinació.
Mercè Rocafiguera