El passat dissabte 26 d’octubre al matí, a la Masia Torre dels Frares de Vic, vam dur a terme una activitat formativa enriquidora centrada en les primeres literatures per als infants. Aquesta iniciativa, organitzada pel Centre d’Innovació i Formació (CIFE) de la Uvic, s’adreçava als mestres d’Educació Infantil, amb l’objectiu de proporcionar-los estratègies per introduir els més petits al món de la literatura de manera enriquidora i participativa.

L’activitat tenia com a finalitat fer reflexionar els mestres sobre la importància d’oferir als infants experiències literàries de qualitat. Així mateix, es va fer un apropament a les primeres literatures orals (poemes, endevinalles, contes, moixaines,…) amb l’ajuda del moble-taller, una eina que fomenta la interacció entre infants i literatura.

 

Fomentar la literatura oral: El projecte La Petita Biblioteca

Al llarg de la formació, es va destacar el projecte La Petita Biblioteca, una proposta dedicada a fomentar la literatura oral en les primeres edats. Aquest projecte ofereix als mestres una àmplia varietat d’experiències literàries a través del moble-taller, un recurs versàtil que permet introduir diferents formes de literatura oral d’una manera accessible i engrescadora per als infants. El moble-taller es va presentar com una eina que facilita la lectura compartida, la recitació, la dramatització i el joc literari, que permet als infants interactuar de manera directa amb les històries i els poemes.

 

 

 

La metodologia: teoria i pràctica

L’activitat va combinar reflexions teòriques amb una pràctica enriquidora, basada en l’experiència “Experiències literàries amb el moble-taller”, que va ser publicada en el llibre Literatures a l’Educació Infantil el 2019, a càrrec de Vanesa Amat i M. Carme Bernal. M. Carme Bernal, doctora en Ciències de l’Educació i especialista en literatura infantil, emèrita de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) i com a formadora del taller, va oferir a les mestres participants l’oportunitat de descobrir com diverses manifestacions literàries (poemes, endevinalles, etc.), poden ser dites, recitades, dramatitzades i alhora descobrir quins materials poden fer-les accessibles als infants de manera natural i engrescadora.

 

L’expertesa de M.Carme Bernal va aportar un valor incalculable en el camí que les mestres i educadores presents volen fer cap a una educació literària de qualitat.

Aquesta formació no només va permetre a les participants explorar noves estratègies didàctiques, sinó que va posar èmfasi a la importància d’oferir un ambient ric i estimulant per als més petits. Així, des de la Masia Torre dels Frares i amb un clima participatiu i acollidor, es va fer un pas endavant per apropar als infants el plaer de llegir, sembrant les llavors per a futurs lectors apassionats.

Text: montse.miranda@uvic.cat