Per encàrrec de l’Ajuntament de Barcelona, el Grup de Recerca en l’Esport i l’Activitat Física (GREAF) de la UVIC-UCC ha creat el primer recurs on-line de l’Estat espanyol per fer prendre consciència de l’existència i per prevenir l’assetjament i l’abús sexual a l’àmbit de l’esport. Aquest nou recurs “Prevenció de l’asstejament i l’abús sexual per raó de sexe en l’esport” va ser presentat dimarts passat en roda de premsa i ja està disponible a la web de recursos pedagògics de l’Ajuntament de Barcelona.

Tal com va explicar la investigadora del GREAF, Montse Martín, aquesta eina està pensada per ser utilitzada en les entitats esportives d’arreu, especialment pels seus seus òrgans directius i tècnics, però també per les famílies d’esportistes menors d’edat. Consta de 3 mòduls explicatius que permeten, en un primer terme,conèixer l’assetjament i l’abús sexual en l’àmbit esportiu, per després reconèixer-lo; i per últim, prevenir-lo. També compta amb 5 activitats creades per fer en petit grup, que fomenten el debat sobre les creences i prejudicis que hi ha entorn l’assetjament sexual i l’abús a l’esport, desmuntar mites i estereotips i empatitzar amb les persones que n’han patit les conseqüències. La guia inclou també un recull d’activitats que els usuaris poden realitzar per fer una diagnosi efectiva.

El grup de recerca en l’Esport i l’Activitat Física de la UVic-UCC va presentar un estudi l’any 2012 sobre l’assetjament i abús sexual entre les universitàries estudiants de Ciències de l’Activitat Física i l’Esport (CAFE) a tres universitats catalanes, i que eren o havien estat esportistes que competien a Catalunya. Aquesta investigació, pionera a Catalunya i a l’Estat espanyol en l’estudi de l’assetjament sexual al món de l’esport, va ser el punt de partida que va portar a l’Ajuntament de Barcelona a fer l’encàrrec al GREAF i dotar-se així d’una eina pedagògica per a la seva prevenció.