La professora de la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia, Sònia Esteve Frigola, va defensar el dia 29 de juliol, a la Universitat de Barcelona, la tesi doctoral Estudi de condicions i restriccions per a l’ensenyament i aprenentatge de les matemàtiques a l’escola multigrau, dirigida per Berta Barquero Farràs de la Universitat de Barcelona i per Laura Domingo Peñafiel de la Universitat de Vic-UCC.
La investigació es focalitza en l’ensenyament i l’aprenentatge de les matemàtiques a l’etapa de primària, concretament a les aules multigrau. Les especificitats d’aquest tipus d’aules creen contextos institucionals força diferents, on es fan servir models pedagògics i didàctics que difereixen força del de les aules amb els alumnes organitzats per curs, les monograu. Aquest tipus d’institucions educatives sovint són molt diverses, i estableixen condicions molt diferents per a l’ensenyament de les matemàtiques, cosa que provoca que no hi hagi resultats massa comparables. Per aquest motiu, la investigació s’inicia amb una cerca sistemàtica per saber quins són aquells temes més investigats en relació amb l’ensenyament i l’aprenentatge de les matemàtiques a les aules multigrau, quins són els objectius i resultats es reporten i quines condicions i restriccions es detecten. Posteriorment, s’aprofundeix en l’estudi de les condicions i restriccions per a l’ensenyament de les matemàtiques a les aules multigrau a partir dels resultats d’un qüestionari, administrat a 82 docents d’escoles multigrau, on se’ls va demanar quines són les dificultats i els problemes que afronten en relació amb l’ensenyament de les matemàtiques a la seva pràctica professional.
El marc teòric de referència adoptat és el de la Teoria Antropològica del Didàctic (TAD), d’acord amb el que s’utilitzen algunes de les eines desenvolupades dins aquest marc de recerca, com ara les nocions de praxiologies matemàtiques i didàctiques i dels nivells de codeterminació matemàtico-didàctica.
Amb l’objectiu d’estudiar les característiques de les organitzacions matemàtiques (OM) i didàctiques (OD), es va escollir una escola multigrau com a estudi de cas, on s’han recollit, observat i analitzat diferents dades empíriques (propostes didàctiques, llibres, observació de sessions, entrevistes a docents, entre d’altres) en un estudi qualitatiu, de tipus exploratori i descriptiu-interpretatiu per comprendre millor les pràctiques educatives a l’àrea de matemàtiques. L’escola analitzada és una escola multigrau per decisió, és a dir, encara que l’escola té prou alumnes per tenir aules formades per alumnes d’un sol curs, a cada aula hi ha alumnes dels dos cursos d’un mateix cicle. Els resultats evidencien el predomini d’OM molt rígides i poc articulades, amb dificultats per donar resposta a la situació multigrau a l’aula, i unes OD molt directives i principalment empiristes.
El tribunal de la tesi estava format per Lorena Espinoza Salfate, de la USACH Universitat de Santiago de Chile (presidenta); Roser Boix Tomàs, de la Universitat de Barcelona (secretària); i Tomàs Ángel Sierra Delgado, de la Universitat Complutense de Madrid (vocal).