Ahir dimecres la FETEP va dedicar una jornada íntegra a recordar la figura del professor Pere Pujolàs i Maset, referent en educació inclusiva i aprenentatge cooperatiu, coincidint amb el desè aniversari de la seva mort. L’acte central va tenir lloc a la tarda, a la Sala Segimon Serrallonga, amb el lliurament de la 5a edició del Premi Pere Pujolàs i Maset al millor Treball de Final de Màster en Educació Inclusiva, Democràcia i Aprenentatge Cooperatiu.
Un premi per impulsar l’educació inclusiva
El jurat va atorgar el premi a Noelia Arilla Ferruz pel treball “Evaluación inclusiva: aproximación teórica y análisis de caso en un contexto educativo diverso”, i un accèssit a Nerea Ávila Carreira per l’estudi “Construyendo una comunidad de aprendizaje inclusiva: Investigación Acción Participativa en Ferrol”. Segons l’acta del jurat, el treball de Noelia Arilla destaca per “la pertinència de la temàtica, el rigor teòric i l’adequació de les decisions metodològiques”, mentre que el de Nerea Ávila sobresurt “pel compromís i la implicació de l’autora davant la diversitat funcional i la construcció d’una comunitat d’aprenentatge inclusiva i transformadora”.
L’acte, organitzat per la FETEP i la Xarxa Khelidôn per a l’aprenentatge cooperatiu, va reunir familiars de Pere Pujolàs, professorat, estudiantat i membres de la xarxa, i es va retransmetre també en stríming. La degana de la facultat, Mila Naranjo, va obrir la sessió recordant que el premi vol “mantenir viu l’esperit d’una escola que no exclou ningú” i reconèixer treballs excel·lents vinculats al llegat pedagògic de Pujolàs.
Les “empremtes imprescindibles” del programa de Pujolàs
La glosa principal va anar a càrrec d’Anna Oliveras, membre de la Xarxa Khelidón i companya de Pujolàs durant anys, que en va remarcar la dimensió humana i professional. “Va ser una gran persona, un excel·lent mestre i un mestre de mestres”, va dir. Oliveras va sintetitzar les “empremtes imprescindibles” del programa Cooperar per aprendre/Aprendre a cooperar: l’escola inclusiva com a aposta de convivència, la diversitat com a riquesa, la necessitat d’ensenyar explícitament a treballar en equip, i l’aprenentatge cooperatiu com a via per educar “per al diàleg, la convivència i la solidaritat”. També va repassar el naixement de la Xarxa Khelidón, que avui agrupa una seixantena de centres de nou comunitats autònomes compromesos amb la inclusió.
Tot seguit, la professora Teresa Segués, en representació de la Xarxa Khelidón, va llegir l’acta de deliberació del jurat i va subratllar que els treballs finalistes “mostren la vigència i la força de les idees de Pere Pujolàs en la recerca i en la pràctica docent”. Per la seva banda, Alba Serrano, representant de la revista Àmbits de Psicopedagogia i Orientació, va anunciar que el treball guanyador es publicarà en format article a la revista i va oferir l’acompanyament editorial a les autores.
Les autores premiades reivindiquen el compromís amb la inclusió
En les seves intervencions, Noelia Arilla i Nerea Ávila van agrair el reconeixement i van reivindicar el compromís amb una avaluació i unes comunitats educatives realment inclusives. Arilla va explicar que la seva investigació neix del dubte sobre si “l’avaluació que fem als centres acompanya de veritat la inclusió” i va destacar que el treball ha servit perquè docents participants revisin les seves pràctiques. Ávila va remarcar que el seu projecte mostra la importància de “generar canvis des del comú, des del col·lectiu”, i va compartir el reconeixement amb la comunitat educativa que ha participat en el procés d’investigació-acció.
Noelia Arilla es va connectar via streaming a la cerimònia
La cloenda va servir per recordar les diferents iniciatives que van omplir la jornada Recordant Pere Pujolàs Maset: 10 Anys Després, entre les quals hi va haver la projecció d’un vídeo amb testimonis de persones que van treballar amb ell, una exposició de fotografies i frases als espais de la facultat i la lectura de textos seus a totes les aules de grau de la FETEP. La degana Mila Naranjo va concloure que “el llegat de Pere Pujolàs ens ajuda a mantenir l’horitzó d’una escola inclusiva, cooperativa i democràtica com a fita compartida”.
- Teresa Segués
- Anna Oliveras
- Mila Naranjo




