Dissabte, 14 de maig, a l’Aula Magna de la UVIC, dins de les iniciatives de la Primavera de la Ciència 2022 (PdlC) s’ha celebrat la Jornada Les tecnologies a l’Etapa d’Infantil en format presencial tancant el programa començat el 30 de març passat, en format online. La participació elevada amb més de 180 participants en la sessió online i més de 120 en la sessió presencial, ha -de fet- confirmat la necessitat d’aprofundir i debatre sobre aquesta temàtica, tan actual i rellevant avui en dia.

Organitzada per les professores de la acultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia de la UVic-UCC Francesca Davoli, Marta Camps Devesa, Berta Vila-Saborit i Mar Beneyto Seoane, amb el suport de Gemma Oriol i Antoni Portell del Centre d’Innovació i Formació en Educació (CIFE) la Jornada anava dirigida a professionals de l’educació, estudiants i famílies que han pogut compartir inquietuds, dubtes i avançar en la reflexió gràcies a l’aportació de ponents amb destacada experiència de l’àmbit.

A la primera sessió, el 30 de març, l’equip educatiu de l’escola Aletheia de Buenos Aires, centre de pràctiques internacionals del graus de mestres la FETEP, liderat per Maria Victoria Alfieri,  ha compartit una ponència d’elevat rigor pedagògic sobre com fer dialogar la tecnologia amb la vida dels infants i com promoure una mirada creativa envers les eines digitals (“Narrativa entre projectes: art, tecnologia i digitalitat”).

A la segona sessió, el 14 de maig a Vic, s’han alternat veus que han emmarcat la qüestió des de diferents mirades:

  • Des d’un punt de vista evolutiu, a través d’un diàleg reflexiu entre les professores Monterrat Moix i Berta Vila-Saborit sobre Com aprenen els infants?;
  • Des d’un punt de vista més crític, a través de la ponència de l’Alfredo Hoyuelos, figura destaca de l’educació infantil a nivell internacional sobre Algunos usos de la tecnología como insulto a la inteligencia infantil: peligros en la familia y en la escuela;
  • Des d’un punt de vista més a favor de l’ús de les eines tecnològiques, amb l’aportació La tecnologia com oportunitat d’aprenentatge de la Tona Castell, que forma part de l’Àrea de Cultura digital del Departament d’Educació;
  • I finalment, amb la ponència Reflexions sobre el diàleg entre infància i virtualitat per part d’en David Altimir, mestre i codirector de la revista Infància que ha aportat l’experiència actual de l’escola Les Pinediques de Taradell on es planteja un context d’interactivitat amb infants de 3 a 6 anys fent referència al Taller del Material Gran.

La jornada es va concloure amb una taula rodona on els cinc ponents han pogut discutir sobre les perspectives futures de l’ús de la tecnologia en les primeres edats, sobre les oportunitats que ofereixen, els riscos que suposen, i les raons per fer-les (o no) servir.

Des del públic, s’ha pogut dialogar àgilment i s’han fet arribar als ponent moltes inquietuds, sobretot relativament a la formació dels mestres en aquest àmbit, sobre la dotació tecnològica que reben les escoles que no sempre encaixa amb les intencionalitats dels equips i sobre la necessitat que aquest diàleg es pugui continuar per donar veu a totes les persones que estan implicades en processos de canvis (infants, educadors, famílies, mestres en formació, professorat).

Amb la col·laboració de les estudiants de 3r de MEI, Berta Suárez, Neida Vila i Marta Masaguer per la seva implicació en l’organització de la Jornada.

 

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.