El passat dia dos de juny, en el marc del Seminari intensiu de les Pràctiques I de l’alumnat del doble grau (MEI-MEP, menció de llengua anglesa), es va fer una jornada de reflexió a l’entorn del treball educatiu amb infants amb problemes de salut. Amb el títol Altres escoles, altres mirades educatives es pretenia conèixer i dialogar sobre altres realitats escolars i experiències educatives diferents als centres on havien realitzat les pràctiques i ampliar la mirada com a futures i futurs mestres per pensar en una escola oberta a la realitat i atenta a cada nena i cada nen en la seva diferència, en aquest cas, per raons de salut.

Per una banda, Maria Urmeneta, mestra de l’Escola per a Infants a l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau (http://www.acpeah.org/aules-hospitalaries-ah), sota una mirada humanista, ens va mostrar quina és la tasca educativa en entorns hospitalaris i com gestionen el dret a l’educació en moments vitals extrems. Per altra banda, també vam poder conèixer quina és l’adaptació que s’ha fet en alguns centres escolars per donar resposta a certes necessitats sanitàries d’infants. En aquest sentit, Joan Carles Berrocal com a director i Gemma Andrés com a especialista d’anglès de l’Escola Projecte de Barcelona (http://www.escolaprojecte.org/nou/), van exposar l’origen del centre vinculat a donar una resposta educativa per a la integració dels nens i nois afectats d’hemofília en entorns normalitzats d’escolarització, i els canvis pedagògics globals de millora que ha generat aquesta atenció específica en el centre per a tots els infants, bé siguin nens afectats, nens no afectats i, per suposat, també les nenes.

Aquesta jornada va ser la cloenda d’un intens seminari final que també va incloure el dia u de juny, la visita en primer lloc a l’Escola de Montesquiu (https://sites.google.com/a/xtec.cat/zer_elscastells/el-rocal/escola-de-montesquiu)  (integrada en la ZER els Castells, juntament amb l’Escola de Besora i l’Escola de Vidrà) per conèixer de prop la tasca educativa en escoles rurals; i en segon lloc, a l’escola Doctor Robert de Camprodon (http://escoladoctorrobert.blogspot.com.es/) on Rosa Gibert, la seva directora, va explicar el seu complex programa lingüístic en quatre llengües: el català, el castellà, el francès i l’anglès, en aquest ordre d’introducció al llarg de l’escolarització a educació infantil i primària.

La valoració final ha estat molt positiva, i dóna un valor formatiu complementari al ja intens programa en cinc anys d’aquesta segona futura promoció dins del Pla de Millora de formació de mestres.

Esther Fatsini i Isabel Carrillo