Isabel Sellas i Ayats va defensar el passat  dia 5 de febrer la seva tesi doctoral “Els coneixements dels estudiants de mestre sobre les fraccions i el seu ensenyament”. La tesi ha estat dirigida pel Dr. Jordi Deulofeu i Piquet, en el marc del programa de doctorat en Didàctica de les Ciències i de les Matemàtiques del Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals de la Universitat Autònoma de Barcelona.

El tribunal, format per la Dra. Núria Gorgorió Solà de la Universitat Autònoma de Barcelona, el Dr. Àngel Alsina Pastells de la Universitat de Girona i la Dra. Mercè Pañellas Valls de la Universitat Ramon Llull, va atorgar a la tesi la qualificació d’Excel·lent Cum Laude.

La tesi té per finalitat descriure, analitzar i interpretar els coneixements que mostren els estudiants de primer curs del Grau de Mestre d’Educació Primària quan encara no han cursat cap assignatura de didàctica de la matemàtica. Per una banda, es vol estudiar els coneixements sobre fraccions i sobre el seu ensenyament i, per l’altra, es pretén analitzar les relacions entre els coneixements sobre les fraccions i els coneixements sobre l’ensenyament de les fraccions.

La motivació per a diferenciar l’estudi dels coneixements sobre les fraccions de l’estudi dels coneixements sobre l’ensenyament de les fraccions ve donada per la idea que, per ensenyar matemàtiques, cal un coneixement especialitzat d’aquesta disciplina i que, per tant, conèixer-ne només el contingut no assegura que aquest s’ensenyi d’una manera adequada.

IMG-20160212-WA0003editEn relació amb els coneixements sobre fraccions, en aquest estudi s’ha observat que els estudiants de mestre presenten un conjunt d’idees estereotipades sobre les fraccions, així com un seguit de dificultats en alguns continguts específics. De fet, revelen dificultats en més continguts que no pas en dominen.

Quant als coneixements sobre l’ensenyament de les fraccions, aquesta tesi ha permès determinar que els estudiants de mestre també revelen un seguit d’estereotips sobre què ensenyar i la manera d’ensenyar-ho, tot i que encara no han cursat cap assignatura de didàctica de la matemàtica.

En l’anàlisi de les relacions entre els coneixements sobre fraccions i els coneixements sobre l’ensenyament de les fraccions, s’ha observat que els estudiants de mestre no sempre mobilitzen els coneixements que tenen sobre les fraccions per planificar activitats d’ensenyament d’aquest contingut.

Amb els resultats obtinguts en aquesta tesi, es planteja la necessitat de continuar investigant en relació amb els coneixements dels estudiants de mestre sobre els continguts matemàtics i el seu ensenyament per tal de millorar la formació inicial dels mestres en l’ensenyament de les matemàtiques.