Grup recerca CODI

ACTIVITAT INVESTIGADORA

L’activitat del CODI s’emmarca en la investigació dels processos i contextos que intervenen en la construc- ció i evolució del Coneixement Didàctic del Contingut (CDC) per a la intervenció docent en les àrees curri- culars de ciències, matemàtiques, ciències socials i música. La finalitat d’aquesta recerca és la millora del disseny de programes de formació del professorat en les didàctiques de les àrees esmentades.

LÍNIES DE RECERCA

Entenem que la formació del professorat s›inicia a la universitat amb la formació inicial i es continua al llarg de la vida professional. És per això que al grup hi ha dues línies de recerca:

Construcció i evolució del cdc dels estudiants de mestre. Investigadors: Jordi Martí, Isabel Jiménez, Isabel Sellas, Sònia Esteve, Meritxell Cortada

Desenvolupament professional dels docents en entorns formals i no formals . Investigadors: Jacint Torrents, Arnau Amat, Mercè Carrera, Joan Callarisa, Víctor Grau

1. Estudi dels elements que constitueixen el coneixe- ment didàctic del contingut (CDC) i els processos que permeten el seu desenvolupament.
  2. Disseny de materials curriculars formatius amb su- port TIC afavoridors del desenvolupament del CDC en el marc de la formació inicial i permanent dels docents.
  3. Estudi de la història de la formació docent i de les propostes d’ensenyament-aprenentatge en relació a l’ensenyament d’àrees curriculars específiques.
  4. Estudi de la relació entre el CDC dels docents, les es- tratègies d’ensenyament i l’aprenentatge dels alum- nes.
  5. Anàlisi dels usos de les TIC en processos d’ensenya- ment i aprenentatge per promoure espais d’interac- ció, creació i construcció conjunta de coneixement.
  6. Estudi dels models didàctics que fonamenten les propostes de divulgació científica, tecnològica i ma- temàtica en àmbits d’ensenyament no formals (mu- seus, educació en el lleure, etc.), i el coneixement didàctic dels professionals que treballen en aquests contextos.

APORTACIONS A LA SOCIETAT

Volem que l’activitat de recerca del grup tingui un retorn a la societat, per això la implicació del grup i la nostra incidència en l’entorn escolar i social és gran i diversa. L’anhel del grup és poder incidir en la millora de la qua- litat de l’ensenyament en les àrees esmentades. Aquesta empenta la canalitzem a través de diverses accions, entre les que podríem destacar:

1. Assessoraments a escoles i mestres, cursos de formació continuada per a docents i seminaris de formació
  2. Participació en el Màster en Innovació en Didàc- tiques Específiques
  3. Elaboració de material per al professorat de ciències i matemàtiques
  4. Congrés anual “La ciència feta pels infants” i concurs fotogràfic “La meva foto de la ciència”
  5. Creació de l’Ecomuseu del Blat
  6. Producció de materials curriculars formatius amb suport TIC, com el SECIM (Suport a l’Ensenya- ment de les Ciències i les Matemàtiques, www. secim.cat) que poden ser usats tant en formació inicial com permanent

RECERQUES EN CURS

PRODUCCIÓ RECENT

Martí, J. Aprendre ciències a l’educació primària. Col·lecció Biblioteca de Guix. Barcelona: Graó. 2012

Carrillo, I.; Collelldemont,E.; Martí,J.; Torrents,J. Los museos pedagógicos y la proyección cívica del patrimonio educativo

Gijón: Ediciones TREA. 2011

Esteve, S.; Sellas, I. Matemàtiques. Cicle Mitjà 1. Vic: Eumo Editorial. 2012.

Sellas, I.; Esteve, S. Matemàtiques. Cicle Mitjà 2. Vic: Eumo Editorial, 2012.

Torrents, J. Femer fa graner. Feines i eines de pagès a la Plana de Vic del segle XX. Barcelona, Departament de Cultura. Temes d’Etnologia de Catalunya, nº 19. 2009