foto-grell

ACTIVITAT INVESTIGADORA

El Grup de Recerca en Educació, Llenguatge I Literatura (GRELL) és un grup interuniversitari constituït l’any 2006-2007.

LÍNIES DE RECERCA

Lingüística aplicada i didàctica de la llengua i la literatura

Des d’aquesta línia fa recerca sobre l’educació literària, l’adquisició de llengües (català, castellà i anglès) i el seu ensenyament.

Llenguatge, comunicació i benestar

L’any 2011-2012, s’inicia aquesta línia en educació infantil que du a terme recerca en la interacció entre els infants i els objectes i en el desenvolupament del llenguatge.

APORTACIONS A LA SOCIETAT

El GRELL fa recerca que té un compromís social amb l’educació tant d’infants com d’adults. Els estudis que desenvolupa ens ajuden a comprendre millor l’ensenyament-aprenentatge de les llengües i la literatura així com els factors socials que hi intervenen.

Algunes de les preguntes de recerca en què treballa o col·labora el grup són:

• Les habilitats orals dels infants durant l’etapa de primària i secundària canvien? Quins factors sociolingüístics i didàctics estan relacionats amb la seva competència lingüística? [Projecte finançat “Anàlisi longitudinal en comunicació oral i les seves implicacions didàctiques”, coordinat amb el projecte RESOL3 del Departament de Filologia catalana de la UB i amb el suport del Centre Universitari de Sociolingüística i Comunicació (CUSC)]
  • Com argumenten els nens i nenes de primària i secundària en temes (socio)lingüístics?
  • Com construeixen els alumnes de primària el coneixement sobre els valors del temps verbal del present i quines implicacions didàctiques se’n desprenen?
  • Quines característiques discursives tenen (o haurien de tenir) les instruccions dels enunciats de les activitats d’aprenentatge de l’àrea de llengua catalana?
  • De quina manera es poden desenvolupar les activi- tats basades en la discussió d’àlbums il·lustrats en l’aprenentatge literari de l’alumnat de primària?
  • Com es desenvolupen les habilitats en anglès a l’etapa de primària mitjançant l’aprenentatge integrat de continguts i llengua anglesa?
  • Com afecta el treball interdisciplinari en la motivació per a l’aprenentatge de l’anglès a primària?
  • Quines característiques tenen les interaccions entre iguals en el context de l’escola bressol? Quins trets evolutius es constaten?

ALGUNS RESULTATS DE RECERCA

Amat, Vanesa (2010). «Compartir per construir. Aprendre a valorar àlbums a cicle inicial». Articles de Didàctica de la Llengua i de la Literatura, 52, 32-41.

Bastons, N., Bernadó, C., & Comajoan, L. (2011). Gramàtica pràctica del català. Barcelona: Teide.

Casas, M., Comajoan, L., Llobet, M., Puntí, T., & Vilà, M. (2011). «La interacció oral entre mestres i alumnes. Les preguntes d’un mestre novell en una classe

de llengua». Articles de Didàctica de la Llengua i de la Literatura, 55, 101-114.

Comajoan, L. (2011). «L’avaluació de l’expressió oral en les proves del Consell Superior d’Avalució del Sistema Educatiu (CS)». A F. Xavier Vila (Ed.) L’avaluació

de les habilitats d’expressió oral en català: tendències i evolució (pp. 37-45). Barcelona: Institut d’Estudis Catalans.

Comajoan, L., & Long, E. (2012). «The linguistic landscape of three streets in Barcelona: Patterns of Language visibility in public space». A D. Gorter, H. Marten i

Van Mensel (Eds.) Minority languages in the lingüístic landscape (pp. 183-203). Londres: Palgrave.