Del 19 al 22 de febrer, un grup de vint-i-cinc estudiants i dues professores de Pedagogia de la Primera Infància de la Universitat de Ciències Aplicades Niederrhein – Hochschule Niederrhein (Mönchengladbach, Renània del Nord-Westfàlia, Alemanya) han visitat la nostra Facultat. Aquesta activitat es realitza en el marc de l’intercanvi acadèmic anual que aquesta universitat i la Facultat duen a terme des de 2015. Un intercanvi que pren forma en el seminari que s’ha titulat:  “International Seminar: comparing German and Catalan Education Systems”. Aquest any se celebra la cinquena edició.

Visita a les escoles bressol municipals de Vic

La visita dels estudiants alemanys ha estat la primera part de l’intercanvi, la segona fase tindrà lloc de l’1 al 5 d’abril i consistirà en l’estada d’un grup d’estudiants i professorat de la UVic-UCC a Alemanya. Hi participaran 19 estudiants (15 dels quals cursen Doble Grau en Educació Infantil / Primària i 4 estudiants del Grau en Mestre d’Educació Infantil) i 2 professors de la nostra universitat que viatjaran a Düsseldorf durant una setmana per fer visites a centres educatius i activitats docents compartides amb el professorat i estudiants d’allà. L’objectiu de l’intercanvi és compartir experiències educatives i multiculturals. De manera més específica, el seminari té la voluntat de mostrar les realitats educatives d’ambdós sistemes educatius per tal de poder discutir i reflexionar sobre la pròpia pràctica docent a l’educació infantil.

A la nostra universitat universitat, el grup alemany ha visitat un dels espais singulars de la Facultat, els Laboratoris d’Infantil i Montessori, ubicats a l’edifici de Torre dels Frares i han compartit classes amb l’alumnat de 2n curs del Doble Grau en Educació Infantil i Primària que han afavorit el coneixement mutu, el debat educatiu i la interacció entre els estudiants d’ambdues universitats. L’estada va finalitzar amb un sopar de comiat que va servir de cloenda i per emplaçar-nos al mes d’abril quan el grup d’estudiants català viatjarà a Düsseldorf

Niederrhein d’Alemanya

Els estudiants compartint activitat docent.

Les relacions entre ambdues universitats es remunten a 2013 quan el professor Gil Pla va realitzar una estada de recerca a Alemanya en el marc del projecte recerca BiK, per conèixer les pràctiques educatives basades en el moviment a Alemanya. Des d’aleshores s’han anat fent passos per enfortir l’intercanvi acadèmic que es manifesta en aquesta activitat. L’embrió d’aquest seminari fou una visita de dues professores d’aquesta universitat el 2014 a la UVic-UCC i una visita de quatre professors de la UVic-UCC a la Universitat de Ciències Aplicades Niederrhein. A banda d’aquestes primeres activitats, altres visites del professor Gil Pla per realitzar activitats acadèmiques docents i de recerca, en paral·lel a les visites anuals que s’han anat organitzant, han potenciat notablement aquest intercanvi. A més, enguany una estudiant del doble grau està fent pràctiques a una de les escoles visitades el curs passat a Alemanya i s’estan mantenint contactes per participar en projectes de recerca compartits.

Aquesta activitat ha estat organitzada pels professors Francesca Davoli i Gil Pla amb el suport de la Unitat d’Internacionalització de la nostra Facultat. La voluntat d’ambdues institucions és de mantenir aquesta activitat considerant l’alta satisfacció que ha generat tant en l’alumnat com en el mateix professorat visitant.