Els temes de convivència escolar estan molt presents en els darrers anys a Xile. Les diferents situacions de violència que s’han presentat en els col·legis i liceus del país ha generat que el 72,1% de les denuncies rebudes per la Superintendència d’Educació al 2023 tingui relació amb casos de convivència escolar.
Ana Valls, professora de la UVIC, psicòloga i psicomotricista va ser convidada aquest mes d’Octubre per la Universitat Finis Terrae i va participar en diferents seminaris, tallers de formació personal, pràctica d’observació de nadons i trobades amb estudiants i professionals del món de l’educació. En la taula rodona conjuntament amb altres acadèmics de la Universitat Finis Terrae es van analitzar els paradigmes i enfocs educatius que s’han d’utilitzar per millorar els components curriculars per tal de fomentar el desenvolupament d’habilitats per la vida.
El que va plantejar és una educació integral que promogui l’aprenentatge significatiu, des d’una mirada psicomotriu, terme que fa al·lusió a una mediació corporal, a la presència d’una o un psicomotricista que recolzat en una sòlida formació personal, teòrica i pràctica intervé a partir de l’establiment d’un vincle d’aferrament segur sobre l’expressivitat psicomotriu de l’infant, considerant-lo com un ésser global, ja que el moviment i el joc influeixen especialment en el desenvolupament emocional i social.
Ana Valls és acadèmica del Magister en Educació amb menció en Educació en Psicomotricitat de la Universitat Finis Terrae. Una proposta educativa que té per objectiu avançar i aprofundir en competències que possibilitin a diferents professionals: psicòlegs, mestres, kinessiòlegs, terapeutes ocupacionals a aprendre a ressignificar sentits i desenvolupin eines per relacionar-se amb l’altre.
Tanmateix, en aquesta trobada es va treballar juntament amb Natalia Salas (Directora de postgrau i educació continua de la Facultat d’Educació, Psicologia i família de la Universitat Finis Terrae) i Karin Haddad (Coordinadora de la Menció de Psicomotricitat Magister en Educació), en el projecte d’una Recerca vinculada al GRAD: “Percepción y práctica de la Exposición a pantallas Digitales en la población infantil de un Jardin Infantil de la Vll región, desde la mirada del psicomotricista. Recomendaciones desde la Intervención Psicomotriz”.
(Noticia publicada el 12 de Novembre de 2024 a la Universitat Finis Terrae per Sandra Quevedo (Periodista de Comunicacions Institucionals)
Ana Valls, Marilu Matte, decana de la Facultat d’Educació, Psicologia i Familia, Natalia Salas, directora del postgrau i educació continuada y Karin Haddad, coordinadora del Magister en educació Menció en psicomotricitat.
Taller: ”Observant el moviment lliure d’un infant”
Grup de formadors i formadores observant un nadó de set mesos en situació de moviment lliure, desenvolupa la seva autonomia en un ambient segur.
Xerrada sobre l’Aprenentatge de Servei
Taula rodona: “Paradigmas y enfoques de una educación integral. Herramientas para la vida”
Karin Haddad, Aldo Montenegro, Cristian Cintas, Soledad Acuña, Claudia Donoso, Ana Valls.