El passat 27 de maig, es va celebrar l’acte de cloenda del projecte d’Aprenentatge i Servei (ApS) “Documentar la memòria rural del Remei”, una iniciativa emmarcada en l’assignatura de Projectes Socials i TIC del tercer curs del Grau d’Educació Social, impulsada pel Laboratori d’Innovació Social i Digital (LISD) en col·laboració amb diversos agents del territori.
Aquest projecte ha estat una experiència singular per la seva transversalitat, la implicació comunitària i la seva vocació pedagògica. Durant aquest semestre, l’alumnat ha treballat intensament per recollir, documentar i transformar en format audiovisual les històries i vivències del barri del Remei, amb una mirada centrada en la seva memòria rural. L’acte va servir per reconèixer l’esforç de l’alumnat i de totes les persones i entitats que han fet possible el projecte. Entre els agents participants es va comptar amb els infants del Casal Claret, membres de l’Associació de Veïns i Veïnes del Remei, l’Helena Majó, en Miquel Cañellas, així com moltes altres veïnes i veïns que han compartit els seus records i visions del barri.
Durant la cloenda, es van presentar quatre càpsules audiovisuals elaborades pels grups d’estudiants, que abordaven temàtiques com les transformacions urbanístiques i migratòries del barri, la vida popular i quotidiana, la desaparició dels espais rurals i les reivindicacions veïnals, i una mirada cap a un futur més verd i comunitari. Aquestes càpsules resumeixen produccions més llargues que documenten el passat, el present i el futur rural, verd i públic del barri.
El projecte ha destacat per ser el primer ApS que es porta a terme en què tots els col·lectius participants han treballat conjuntament en un únic objectiu compartit, documentar la memòria rural del barri. Pròximament, el material audiovisual generat es posarà a disposició de la comunitat a través de la pàgina web del LISD, amb l’objectiu que sigui un recurs públic que permeti fomentar el sentiment de pertinença i arrelament al barri.
Es va posar en valor la capacitat de l’alumnat per gestionar un projecte complex en un temps limitat, així com les competències socials, digitals i comunicatives desenvolupades al llarg del procés. “Aquest projecte va molt més enllà d’un treball audiovisual: és un recurs pedagògic per valorar el barri, recollir la veu de les persones que l’habiten i contribuir a la cohesió social i ciutadana”, van destacar les professores de l’assignatura, Mar Beneyto i Laia Albó. L’Associació de Veïns i Veïnes va agrair als i les estudiants el treball fet, ja que ha recollit veus i mirades del barri que són un tresor per la preservació de la seva història.
Amb aquesta cloenda, es reafirma el compromís amb el territori i amb una educació transformadora, arrelada i compromesa amb la realitat social.