Pistoia è piccola ma può essere grande és el títol que recull les dues iniciatives que conformen el programa dissenyat pels Serveis Municipals d’Educació de la ciutat toscana amb motiu d’un esdeveniment a escala estatal: Pistoia, capital italiana de la Cultura de l’any 2017. Des d’aquesta perspectiva, el Congrés La cultura dell’infanzia come risorsa per la città i l’exposició La città letta con lo sguardo dei bambini representa el compromís de la ciutat amb la infància i, especialment, amb els nens i nenes d’educació infantil.

Francesca Davoli, responsable del programa de pràctiques a Itàlia dels graus de Mestre, i Berta Vila, coordinadora del grau d’Educació Infantil, van assistir al Congrés, convidades per L’ Assessorato alla Pubblica Istruzione, organisme que gestiona les escoles bressol i els parvularis  de Pistoia i amb qui, des de fa 12 anys, es col·labora de manera estreta i estable sobretot a través del programa de pràctiques.

El programa, tant del Congrés com de les activitats paral·leles, reconeix la infància com un recurs per a la ciutat i és testimoni de la passió cívica, consistent i duradora, que, al llarg de més de 40 anys, ha alimentat el compromís dels Serveis Educatius de Pistoia en l’àmbit del dret a l’educació des dels primers anys de vida.

L’esdeveniment ha reunit experts de diferents països i, sobretot, d’Itàlia per debatre el sentit de la nova cultura d’Infància, dialogar sobre la sensibilitat dels infants pel seu entorn i entendre el molts significats d’aquesta cultura: la capacitat de tenir  curiositat, de ressaltar detalls i donar-los importància, de respectar la ciutat i el seu patrimoni i sobretot les persones que hi viuen, la passió pels  pensaments nous i creatius, l’emoció de conèixer i una mirada més enllà de les fronteres. Infants que són tractats com a ciutadans de ple dret i exerceixen com a tals.

Francesca Davoli i Berta Vila AMb Donatella Giovannini i Maria Laura Contini, responsables dels Serveis Educatius i de la Cultura de Pistoia

El Congrés ha estat també una oportunitat de formació i reflexió per a les estudiants d’Educació Infantil que en aquest moment estan realitzant les seves Pràctiques i el Treball Final de Grau a Pistoia. Han tingut l’ocasió de poder escoltar en primera persona a experts com Anna Lia Gallardini, reconeguda pedagoga de Pistoia,  Aldo Fortunati, de l’Istituto degli Innocenti di Firenze, Paola Cagliari de la Istituzione Scuole e Nidi d’Infanzia del Comune di Reggio Emilia, Donatella Giovannini i Laura Contini del Servizio Educazione e Cultura del Comune di Pistoia i Peter Moss del Thomas Coram Research Unit, UCL Institute of Education de la University College de Londres.

Les professores Francesca Davoli i Berta Vila van rebre felicitacions dels responsables dels Serveis Educatius de Pistoia pel nivell pedagògic que any rere anys han demostrat els alumnes de Pràctiques de la Facultat d’Educació de la UVic.