A la menció d’Interdisciplinarietat del grau en Mestre d’Educació Primària hem realitzat diverses visites a centres educatius per conèixer en primera persona com es treballen els projectes interdisciplinaris. Al llarg del semestre, hem tingut l’oportunitat de visitar l’escola Xandri de Sant Pere de Torelló, l’escola Voltregà de Sant Hipòlit de Voltregà, l’escola Waldorf la Font de Vic i l’escola el Roure Gros de Santa Eulàlia de Riuprimer.
Totes aquestes sortides dins l’assignatura la Interdisciplinarietat a Primària, ens han permès observar metodologies interdisciplinàries amb enfocaments diversos, per exemple, partint de la literatura o el coneixement del medi com a base de l’aprenentatge, posant el focus en l’impacte social del producte final del projecte o bé entenent l’art com a eix vertebrador.
Paral·lelament, a l’assignatura de les Matemàtiques en els Projectes, hem experimentat activitats interdisciplinàries de matemàtiques amb altres àrees en sessions de codocència. El professorat que ha intervingut ha estat la Mercè Carrera de l’àrea d’educació musical, la Laia Soler de l’àmbit d’educació artística i l’Arnau Amat de la didàctica del coneixement del medi. Totes les sessions han estat aprenentatges vivencials per entendre com les matemàtiques es relacionen amb altres disciplines.
Els fruits de totes aquestes experiències i el treball a l’aula, es veuen reflectits en els treballs finals. El punt de partida ha estat generar una pregunta inicial en relació amb una temàtica concreta. Així, sobre la mel ens hem preguntat “On podem fer la nostra pròpia mel?”, a partir d’una endevinalla hem fet la pregunta “Com podem mesurar la quantitat de pluja que cau a l’escola?” i a través d’un conte hem formulat la qüestió “Com hauríem d’adaptar el pati de manera sostenible perquè hi visquin capgrossos?”. Les preguntes han estat la base sobre la qual desenvolupar un treball complet tenint en compte totes les característiques d’un bon projecte que hem anat determinant al llarg del curs. Compartir els treballs entre nosaltres ha estat molt profitós i una oportunitat per consolidar els aprenentatges.
Aquesta és l’experiència de dues matèries, però la menció també està conformada per les assignatures “Les Ciències Socials en els projectes”, “Les Ciències Experimentals en els projectes” i “Entorns Digitals de Treball i d’Aprenentatge”. D’aquesta manera, després d’haver reflexionat profundament i analitzat què és un projecte interdisciplinari, sortim preparats i preparades pel món de l’ensenyament amb una visió més àmplia sobre aquesta metodologia i estratègies i recursos que podrem aplicar a les aules d’Educació Primària.
Mireia de Cruz, Arnau López, Abril Pujol, Paula Ramírez, Sergio Requena i Miriam Torres (alumnes).
Isabel Sellas i Julieta Torrents (professores).