La professora Assumpta Fargas ha fet una xerrada al primer curs del grau de Psicologia amb el títol Breu recorregut pels estudis sobre el llenguatge. Fargas ha estructurat la intervenció en dues parts. En la primera part, ha resseguit, d’una manera necessàriament breu, els diversos corrents d’estudis lingüístics des de l’antiguitat fins avui, és a dir, des de la gramàtica tradicional, la lingüística estructural i la lingüística generativa, d’una banda, fins a la gran diversitat de corrents vigents actualment; entre molts d’altres, la sociolingüística, l’etnolingüística, la lingüística del text, l’anàlisi del discurs, l’anàlisi de la conversa, la neurolingüística, la lingüística computacional.

En la segona part de la xerrada, Assumpta Fargas ha desenvolupat què és i com funciona la pragmàtica, explicació que ha il·lustrat amb molts exemples pròxims a la comunicació habitual dels estudiants. Els assistents hem pogut comprovar la distància que sovint hi ha entre allò que diem i allò que volem dir, la quantitat d’informació no explícita dels enunciats, que, no obstant això, entenem gràcies a les inferències que contenen els actes comunicatius. Gràcies als coneixements pragmàtics dels parlants “la comunicació no es posa mai en perill”, afirmava Fargas mentre posava múltiples exemples, anècdotes i fins i tot acudits, un gènere aquest darrer que explota les estratègies de la pragmàtica.

Aquesta xerrada col·loqui s’ha dut a terme a la sala Segimon Serrallonga, a la Masia de la Torre dels Frares, el 18 de desembre de 17.00 a 18.30 h, i ha estat organitzada pel primer curs del grau de Psicologia, en el marc de l’assignatura d’escriptura Tècniques d’Expressió i Comunicació. Han presentat la professora Fargas i han gestionat la sessió, els mateixos alumnes de l’assignatura, en una pràctica de tasca autèntica de comunicació oral formal.