El passat dimecres dia 13 de maig, el degà de la Facultat d’Empresa i Comunicació Xavier Ferràs va participar al seminari de Direcció Estratègica d’Institucions d’Educació Superior, organitzat per la Càtedra Unesco de Direcció Universitària de la UPC. El seminari, destinat a personal directiu de les Universitats, té per objectiu oferir un marc de referència per a la reflexió estratègica en la direcció universitària; presentar aspectes conceptuals, criteris de gestió, vocabulari i eines per a la direcció de centres d’educació superior i compartir experiències en l’àmbit de la direcció universitària per generar sinèrgies entre persones amb les mateixes problemàtiques. 

Ferràs va fer una de les ponències inaugurals d’aquest seminari, que va durar entre el 12 i el 15 d’aquest mes. La xerrada del degà es va titular “La innovació en l’educació superior”, i va desgranar els elements claus del canvi de paradigma que està sofrint l’educació superior en els últims anys. Per exemple, segons el degà, la universitat passarà “del docent que investiga a l’investigador que imparteix docència”, del “professor com a figura passiva al professor emprenedor”, “de la transmissió de coneixement a la generació de capacitats a les aules”. També, va exposar un canvi de tendència en la manera de planificar els estudis: de la “universitat d’oferta” a la “universitat de la demanda”; d’una “producció massiva a una costumització de continguts”. 

En l’àmbit de la recerca i la transferència de coneixement, Ferràs va destacar la importància de pensar que les lògiques d’investigació locals “no tenen sentit sense connectar-se amb xarxes globals”, a la vegada que hi ha d’haver una creació de coneixement d’acord amb l’entorn. Parlem de “concurrència de coneixement”: “Desenvolupar de manera concurrent el coneixement, juntament amb l’entorn i amb visió a llarg termini”. Finalment, no es va oblidar de situar tots aquest canvis en l’entorn digital. “Hem passat d’una universitat analògica a una de digital, que aporta valor a tot el procés formatiu”, va concloure el degà.