La Universitat ha volgut rendir homenatge al periodista Osonenc Carles Capdevila, mort el passat 1 de juny

L’acte que ha tingut lloc a la Sala Josep Vernis de la UVic ha recordat la figura del periodista Osonenc, i ha recalcat la seva trajectòria professional i personal. L’acte que tenia com a objectiu batejar l’estudi de ràdio amb el nom del periodista, Carles Capdevila, ha reunit a familiars, amics i professionals durant aproximadament una hora, per recordar la carrera professional de Capdevila com a rellevant i admirat periodista contemporani, però sobretot per recordar la seva vessant més personal i humanitària. La família seguda a la primera fila de la sala no s’han volgut perdre l’acte. El germà, Josep Capdevila, emocionat i amb un to tendre, ha volgut dirigir unes paraules a la universitat i ha agraït la memòria que, dolçament les entitats i amics li estan donant al periodista.

“Què faria avui en Carles amb què està passant?”

L’acte no ha oblidat l’actualitat i tothom s’ha preguntat que faria avui en Carles, on seria i que estaria escrivint? Era un apassionat de la informació, “avui estaria encantat d’escriure i viure-ho” ha recordat el seu germà.

Els assistens a l'acte. La família de Capdevila a primera fila.

Els assistens a l’acte. La família de Capdevila a primera fila.

La universitat va decidir rendir homenatge al periodista per poder recordar la figura del periodista, sent pioner en la innovació de gèneres radiofònics, en el seu pas pel Matí de Catalunya Ràdio, i l’APM (Alguna pregunta més?), que van començar a treballar quan l’Antoni Bassas era el conductor del matinal. A més a més Capdevila havia sigut guardonat amb diferents reconeixements, l’últim va ser el Premi Nacional de Comunicació 2016, on va fer un discurs d’autocrítica de la professió. “Aquest discurs és un mestratge pels joves estudiants de comunicació que han d’entrar en un mercat laboral ple de post-veritats i “trumpades”.

Placa commemorativa a lestudi de ràdio de la Universitat de Vic

A més a més no només s’estimava la seva professió, de la qual en tenia una ferma vocació, sinó que cuidava i respectava la resta de professions, sobretot aquelles que “tenen cura dels altres”. Dedicava paraules en l’àmbit sanitari i acompanyava les infermeres, vetlladores, cuidadores i monitors, amb les seves paraules. En aquest sentit, l’estudi de ràdio comparteix espai amb la facultat de Salut, on hi ha estudis d’infermeria, i per tant és també un petit reconeixement per aquestes professions.

Capdevila va ser padrí de promoció de la Facultat d’Empresa i Comunicació l’any 2012, i per tant, figura en el nostre llibre de visitants il·lustres, i a partir d’avui de la nostra facultat de manera permanent. Marta Coromines, professora de la Universitat de Vic i amiga de l’homenatjat ha recordat la figura, en l’àmbit personal, del Carles. Ha recordat l’amistat que tenien des de feia més de 30 anys, i ha admirat la seva figura amb un to humorístic però sense abandonar la part humana i tendre de l’homenatjat. Corominas recalcava la intel·ligència i facilitat d’estudi que Capdevila tenia, explicant anècdotes i sobretot ressaltant la seva escriptura fàcil i tendre per a tothom. “Un dia vaig arribar a pensar que en Carles tenia tres cervells, i jo només un”.

Corominas ha recordat els vincles que Capdevila tenia amb la Universitat i ha repassat totes les qualitats intel·lectuals que el periodista tenia. En Carles formava part de diferents organitzacions de la Universitat i de fet, ell n’era el president d’una, Options. Una organització que ajudava als nens del Nepal a tenir una formació i a créixer d’una manera digna. Corominas recordava que en Carles havia promès viatjar al Nepal per descobrir de primera mà la realitat del país.

“Va ajornar el viatge dos anys, ara és evident que aquest gener marxarem sense ell”.

El periodista s’estimava la seva terra, Osona, i era un ferm defensor de les seves arrels, que no oblidava mai. Capdevila que va créixer a Hostalets de Balenyà no va perdre mai les seves arrels i de fet, en va parlar i ens va posicionar. L’Alcaldessa del seu poble natal, Anna Magem,  ha dit unes paraules durant l’acte, i ha recordat la figura de Capdevila recalcant que significa el periodista pel poble. “Ens sentim orgullosos que el Carles fos d’Hostalets i sentim que hem de recordar-lo i avui, ho fem aquí a la Universitat”. L’alcaldessa que el coneixia del poble, ha assegurat que ell, avui, buscaria alguna excusa per no ser elogiat i atorgaria els mèrits algú altre. La UVic, com a universitat que s’arrela al territori, ha volgut fer homenatge als qui, com en Carles, l’han portat sempre urbi et orbi.

Els familiars i la Secretària General de la UVic a l'entrada de l'estudi de ràdio.

Els familiars i la Secretària General de la UVic a l’entrada de l’estudi de ràdio.

L’acte ha comptat amb la presència de diferents personalitats de la Universitat, Àngels Crusellas, la Secretaria General de la Universitat de Vic, que ha dirigit l’acte, i dirigit unes paraules a la família, recordant la figura del periodista però també a la persona que Capdevila era, “Carles Capdevila era un molt bon periodista, però encara era millor persona”. També el degà de la Facultat, Xavier Ferràs que ha volgut agrair a la família, i sobretot, a la Facultat i al rector el compromís i la facilitat que s’ha donat per poder homenatjar d’aquesta manera tan gratificant al periodista.

Finalment, els familiars han pogut visitar l’estudi amb el director de la ràdio de la Uvic, Sergi Solà, què el hi ha ensenyat i explicat el funcionament de la ràdio,  i com els estudiants hi treballen. Ha sigut un moment emotiu on el pare ha de Capdevila ha recordat els inicis del periodista a la ràdio del poble.  Han pogut també, llegir la placa commemorativa que la universitat ha posat a l’entrada de l’estudi.

L’acte també s’ha seguit per les xarxes socials, on el seu germà l’ha recordat amb un emotiu missatge:

//platform.twitter.com/widgets.js