El coneixement en les àrees de periodisme i comunicació empresarial avança. La Facultat d’Empresa i Comunicació ha reforçat la recerca en la ràdio local i la comunicació dels grups de música catalans amb les de tesis doctorals de dos dels seus professors: Sergi Solà i Irene Colom.

Per la pròpia naturalesa de la Facultat, que integra estudis de Comunicació i Empresa, és d’especial importància comptar amb aquests treballs. Per una banda, Osona disposa d’una bona munió de ràdios locals que han ajudat a vertebrar el seu territori i informen diàriament als ciutadans de la comarca; mitjans que queden radiografiats a la tesi del professor Sergi Solà. Per altra banda, la FEC disposa d’un document inèdit per entendre l’exigent mercat de la música en català gràcies a la investigació d’Irene Colom, que ha estudiat l’estratègia de comunicació de grups tant coneguts com Manel o Els amics de les arts.

La figura del col·laborador és clau en la ràdio local

El professor Solà va defensar una tesi titulada ‘Els treballadors i els col·laboradors de les emissores de ràdio locals i comarcals de Catalunya’. Una tesi que revela que el 22% d’aquests mitjans de proximitat es sosté únicament gràcies a la feina desinteressada dels col·laboradors. A més a més, entre el 78% restant no hi ha empreses que només funcionin amb periodistes contractats, ja que totes depenen de la figura del col·laborador per acabar de complementar la seva programació.

La tesi és una radiografia exhaustiva d’un mitjà que, històricament a Catalunya, ha servit també per cohesionar el territori i donar rellevància a les identitats locals i singulars de cada municipi o comarca. Aquesta tesi va comptar amb Jordi de San Eugenio, director del Departament de Comunicació de la UVic, en el seu tribunal.

Com es venen els grups de pop i rock català?

La professora Colom va avançar en les estratègies de màrqueting que fan servir els grups de pop i rock en català per posicionar-se en el competitiu mercat de la música. La tesi, de títol ‘La comunicació al servei dels grups de música. Estratègies de màrqueting i aplicació de la comunicació en el pop i el rock en llengua catalana’ respon a algunes preguntes com: els grups que venen més discos són també els que acumulen més concerts i actuacions?, reflecteixen les llistes d’èxits de la ràdio l’efervescència musical de la xarxa?, té importància l’idioma amb què canten els grups a l’hora de posicionar-se?

La professora Colom va fer servir per a la mostra de la seva recerca grups com Els amics de les arts, Manel, Els Pets, Mishima, Sanjosex, Gossos, Roger Mas, Anna Roig i l’Ombre de ton chien, Beth i Cesck Freixas. Totes dues tesis doctorals han estat dirigides pel professor de periodisme, Josep Lluís Micó.

[Imatge: Alterna2 – Els amics de les arts, en concert]