Les diferents pantalles coexisteixen en moltes llars i les que fins ara ocupaven un segon lloc (telèfons mòbils i tauletes) van guanyant presència a les sales d’estar, en detriment del televisor. Si, com ja vam comentar, els “smartphones” inicien la majoria d’accions relacionades amb les pantalles, la tauleta comença a dividir l’atenció dels teleespectadors.

6 de cada 10 usuaris fa servir la tauleta mentre és davant del televisor, i li destinen un 40% del temps en què són davant la primera pantalla, evidencia el diari El País d’acord amb un estudi fet al Regne Unit i als Estats Units. I per a què fan servir la tauleta? Doncs, majoritàriament per escriure en blocs i xarxes socials –ho fa un 34%. En segon lloc, s’usa per cerca informació respecte algun producte que es mostra al televisor (28%), es navega per Internet (25%) i es busca informació relacionada amb el programa que s’està veient (21%). A això, caldria afegir el nombre d’usuaris que ja opten per noves formes de televisió a la carta a través d’Internet, com ara Netflix o Apple TV.

Aquest fet planteja un nou panorama per al sector publicitari amb dos grans reptes. D’una banda, ha de ser en una segona pantalla, que té unes altres característiques i, per tant, ha d’adaptar-s’hi. De l’altra, ha d’enginyar-se-les per contrarestar les distraccions de l’espectadorun 36% ja posa més atenció a la tauleta.

Això no vol dir que les tauletes siguin el llop respecte el televisor –com va insinuar el soci-fundador de Mediapro, Jaume Roures, en la taula rodona “El futur de la televisió en l’espai català de comunicació. De fet, segons un estudi de The Difusion Group, els usuaris de tauletes consumeixen més televisió que la resta de televidents. La majoria (80%) hi consulta vídeos en “streaming” i un 40% d’aquests usuaris, d’entre 18 i 49 anys, consumeix més “tele” que abans.

Les diverses pantalles també han alterat la manera en què es consumeix la televisió, com es va debatre en una de les taules rodones de la Social Media Week: la TV continua comentant-se a la sala d’estar, però en silenci; la conversa ara és a la xarxa i, no està limitada als membres de la llar, sinó que esdevé més social que mai. D’aquí que gairebé la meitat dels televidents considerin més interessants els programes amb què es pot interactuar.