No és el nom d’una mascota, ni d’un vehicle, ni tampoc d’una marca de calçat, tot i que podrien ser les tres coses. SoLoMo és un acrònim relativament nou que es refereix al que és Social, Local i Mòbil i que s’ha convertit en una nova tendència al sector del màrqueting, tot i que, per alguns experts en màrqueting, “encara està en bolquers”.

El terme defineix el consumidor que és a les xarxes socials (9 de cada 10 espanyols n’és usuari, almenys d’una), disposa de telèfon mòbil intel·ligent (la meitat dels terminals mòbils de tot l’Estat en són) i està localitzat geogràficament (geolocalitzat). Per extensió, SoLoMo també fa referència a les campanyes de màrqueting orientades a aquest consumidor. Se’n va parlar durant la Social Media Week, i ha estat l’eix d’un debat organitzat per Marketing Directo, que ha comptat amb la participació de Pablo Peñalba (Vodafone), Javier Recuenco (Abypersonalize), Daniel Casal (Arroba), Francisco Hortigüela (Samsung), Fausto Fernández (TAPTAP Networks) i Santiago Sagrado (Archibald Ingall Stretton).

La importància de SoLoMo rau en què el procés de compra podria convertir-se en immediat, és a dir, reduir a l’instant les tres setmanes que el “prosumidor” busca informació del producte a la xarxa i surt a comprar-lo. En el fons, diu un dels ponents, aquestes accions van encaminades a fer més feliç el consumidor, a satisfer què vol, quan ho vol i on vol.

Però les aplicacions també garanteixen una font de dades que, segons diuen els experts, cal gestionar amb molta cura. A més, també poden orientar-se a finalitats socials i posen l’exemple de Samsung Hope Relay, que donava un euro per quilòmetre corregut a l’ONG Aldeas Infantiles.

Els experts coincideixen en què, amb la telefonia mòbil actual i l’Internet que “és social per si mateix”, només cal acabar de desenvolupar la geolocalització. No s’explota com es podria des del punt de vista comercial, del “local store marketing“, diuen. Dels tres vectors en què se sustenta el concepte SoLoMo, asseguren que si bé la gent i la tecnologia estan més que preparades, no és el cas de la indústria: les empreses no estan adaptades per donar sortida a les accions pensades en clau SoLoMo i per això es frena la inversió necessària. El desconeixement, han afegit, tampoc no esperona la confiança dels anunciants.

La personalització, amb continguts que generin més capacitat d’atracció, és un altre aspecte a millorar, a més de la localització, per fer una publicitat fragmentada, per ser “franctiradors de la publicitat“. Un bon exemple, han proposat, és Apple que centralitza els diversos dispositius i també el sistema de compres en l’iTunes.

 

[Imatge: Flickr / _pedroANDRE5_]