Els més de cent quaranta participants a la Setmana del Parlament Universitari van tancar, el passat divendres, l’edició d’enguany amb la simulació d’un ple al saló de sessions que va presidir la presidenta del Parlament, Carme Forcadell. Durant la sessió plenària, els estudiants van aprovar una llei sobre les aplicacions socials de la intel·ligència artificial i la robòtica, dues mocions i una declaració institucional que van elaborar al llarg de la setmana.

Al final de la sessió, Forcadell va agraïr als universitaris, professors, personal de la cambra i entitats col·laboradores la seva implicació, i va argumentar que aquesta iniciativa “ajuda a apropar el Parlament als ciutadans i les ciutadanes”. Així mateix, ha destacat la importància “del diàleg i el valor d’arribar a acords”, i ha explicat que la cambra “representa” i “està al servei” del poble de Catalunya.

Divendres al matí, els estudiants van emular un ple ordinari amb un arc parlamentari que imitava també el real. La sessió va començar amb el debat final d’un projecte de llei elaborat pels mateixos universitaris sobre l’ordenació de les aplicacions socials de la intel·ligència artificial i la robòtica, que ha estat aprovat per 45 vots a favor, 38 en contra i 7 abstencions.  En el decurs de la sessió, que va durar més d’una hora i mitja, els estudiants van aprovar així mateix dues mocions, també elaborades per ells, sobre universitats i treball i van llegir una declaració institucional sobre el foment de la recerca i la innovació científiques.

Una setmana de simulació parlamentària

Amb aquest ple va culminar una nova edició d’aquest projecte educatiu, adreçat als estudiants universitaris i impulsat pel Parlament amb la voluntat de donar a conèixer el funcionament, l’estructura i les funcions de la institució. Des de dissabte passat, 146 joves van poder aplicar els seus estudis i coneixements als procediments reglamentaris i legislatius necessaris per elaborar una llei, van preparar interpel·lacions al govern i mocions i van buscar el consens per fer una declaració institucional.

Dilluns, els estudiants van simular una sessió constitutiva, en què van elegir Mireia Sala, de vint anys i estudiant de doble grau de ciències polítiques i dret a la Universitat Pompeu Fabra, presidenta del Parlament, i una sessió d’investidura, en què van elegir Griselda March, de vint-i-quatre anys, graduada en podologia i també estudiant de ciències polítiques i dret a la Universitat Oberta de Catalunya, presidenta del govern. March va nombrar, com a vicepresidenta del Govern, a Anna Compte, estudiant d’ADE a la UVic-UCC.

Els noranta-quatre estudiants que han emulat el paper dels diputats es van distribuir segons l’arc parlamentari real. Així, 40 van formar part de JxSí; 18, de Cs; 12, del PSC; 8, de CSQP; 8, del PPC, i 8, de la CUP.

Cronistes parlamentaris

A banda dels diputats i del govern, una dotzena d’estudiants van fer de lletrats, una desena, de lingüistes, i una vintena, de cronistes parlamentaris, una tasca que des del 2010 coordina la UVic-UCC d’acord amb les directrius del Parlament de Catalunya. En aquest rol de periodistes, dos professors amb dedicació a la Facultat d’Empresa i Comunicació (Xavier Ginesta i Antoni Selles) van participar-hi, juntament amb tres estudiants, dos del grau de Periodisme i un de Comunicació Audiovisual. Els estudiants, durant la simulació periodística, es van repartir en quatre grups de treball: dos diaris simulats (El Correu i El Progrés), una ràdio (Ràdio Spuni) i una televisió (Infospuni). Durant el transcurs de la setmana, aquells qui estaven fent la simulació periodística, també van tenir l’opció de poder entrevistar a diputats reals del Parlament de Catalunya (Roger Torrent, Lluís Rabell o Pol Gibert) així com també la mateixa presidenta del Parlament, Carme Forcadell. L’estudiant Júlia Cecília, de primer de Periodisme de la UVic-UCC, va fer-li l’entrevista que publica el diari simulat El Progrés.