“Una bona tasca periodística reverteix en la societat ajudant a combatre estigmes. I això implica tenir cura amb el vocabulari i les imatges, donar un bon enfocament, aprofundir en la informació i vigilar amb el rigor de les fonts”
Un comunicador no només informa del que passa, sinó que té la responsabilitat de fer-ho sense estigmatitzar cap col·lectiu. Això és el que aprenen els alumnes de Periodisme i Comunicació Audiovisual de la UVic-UCC a través de l’assignatura d’Ètica Professional. Tal com explica Maria Forga, professora d’aquesta matèria, “una bona tasca periodística reverteix en la societat ajudant a combatre estigmes. I això implica tenir cura amb el vocabulari i les imatges, donar un bon enfocament, aprofundir en la informació i vigilar amb el rigor de les fonts”.
Els estudiants de 4t de Periodisme van assistir, divendres passat, a una classe d’ètica sobre Salut Mental organitzada per Osonament, Activament i El 9 Nou. Activistes, periodistes i un infermer van omplir aquelles dues hores amb una sessió didàctica que involucrava als estudiants de ple. Forga considera que “és necessari per a la formació dels futurs periodistes dedicar algunes sessions a la reflexió i conscienciació sobre la importància dels mitjans en combatre l’estigma que sovint pateixen les persones amb trastorns mentals. Els professionals que elaboren continguts periodístics han d’haver desenvolupat abans una sensibilitat cap al tractament informatiu de les malalties mentals”.
Per entendre una problemàtica, el més eficaç és escoltar la veu d’algú que l’ha viscut en primera persona. La classe va començar amb una xerrada de Rosa Rubio, membre d’Activament, que va explicar com la seva crisi postpart va derivar en insomni, deliris sensorials i depressió. Rubio va parlar clar, amb valentia i sense tabús tant dels moments en què se sentia més esperançada com de les èpoques en què es veia més vulnerable. L’estudiant de 4t de Periodisme Anna Tañà reflexionava sobre la serenitat amb què s’expressava la ponent: “Escoltar l’experiència personal de la Rosa ens ha permès entendre què senten i com viuen la vida les persones amb aquests trastorns. Com a estudiants de Periodisme és molt interessant que ens facilitin experiències d’aquest tipus perquè ens ajuda a formar-nos com a professionals”.
Joan López, infermer a Osona Salut Mental del Consorci Hospitalari de Vic, va aportar la part més teòrica de la sessió i seguidament va arrencar la pràctica amb l’anàlisi de peces periodístiques. Els estudiants van revisar diversos titulars que es basaven en suposicions, així com textos carregats de dramatisme i expressions amb connotacions negatives. Dani Ferrer, vicepresident d’Activament, escoltava les reflexions dels alumnes, que s’havien dividit en grups de tres per debatre les notícies, i donava algunes pautes: “Si posem una etiqueta, hem de posar per davant la persona. Primer de tot som persones. No podem dir que era bipolar, sinó que hem de dir que era una persona amb un trastorn mental”. Ferrer, va remarcar que “l’estigma aparta de la societat i augmenta el patiment”.
Per obrir el ventall de punts de vista, els estudiants es van poder emmirallar amb els que ja exerceixen la professió. Guillem Rico i Txell Vilamala, periodistes d’El 9 Nou, plantejaven situacions que podrien fer dubtar: “I si sabem que realment va patir un brot psicòtic, ho hem de dir?”, “Hem de fer pública la imatge d’un pare que s’ha suïcidat?”, “Si tenim declaracions directes d’una consellera d’ensenyament, li qüestionem el que diu?”. Els periodistes van aconsellar “ser molt prudents amb les diagnosis, contextualitzar bé i no estigmatitzar involuntàriament i, en definitiva, ser empàtic i bona persona”. Els alumnes van valorar la sessió molt positivament, tal com expressava l’estudiant de 4t de Periodisme Víctor Férriz: “És bo que es parli de malalties mentals des de tots els sectors i, evidentment, des del periodisme és imprescindible perquè som generadors d’opinió. Cal que es facin aquest tipus de xerrades a la universitat”.