Els participants al seminari Creativitat per a Empresaris i Directius de la Càtedra de Màrqueting Lluís Bassat han encetat l’any amb una extensa sessió sobre la revolució que han viscut els mitjans de comunicació arran de la irrupció de les noves tecnologies i del conseqüent replantejament del model publicitari que n’han de fer les marques. La sessió va anar a càrrec d’un reconegut expert en la matèria a nivell internacional: Roger Sendra, director general de DENTSU a Espanya.

Que la tecnologia del s. XXI ha canviat la nostra manera de viure, no és cap novetat. I que la majoria d’empreses s’han adaptat al món digital, tampoc. Però les implicacions i conseqüències d’aquest canvi sobre la nostra manera de consumir, potser no son encara prou evidents. “Avui en dia, el 80% de les decisions de compra que prenem a la nostra vida comencen amb una recerca en un buscador en línia” -va explicar Roger Sendra a l’inici de la seva exposició- “I això, òbviament, canvia la manera amb què les persones ens aproximem a les marques”.

Les grans institucions son avui molt més vulnerables a les crisis de confiança

Si bé la confiança sempre ha estat important en la comunicació entre empreses i persones, el canvi introduït pels mitjans socials ha fet als consumidors molt més exigents amb la comunicació de les empreses, de manera que les grans institucions són avui molt més vulnerables a les crisis de confiança. L’evolució en l’accés a les tecnologies ha eliminat també, segons Sendra, la important barrera econòmica que existia fins al moment per accedir a crear publicitat audiovisual i distribuir-la per l’enorme ventall de mitjans socials actuals. En aquest nou paradigma, els agents tecnològics tenen un importantíssim paper en la recol·lecció d’allò que crida la nostra atenció – les dades- com no ha existit en cap altre moment en la història, a la vegada que llança un fort debat social entre privacitat versus seguretat, sorgit d’aquesta circumstància particular.

El sorgiment d’un nou model publicitari

El canvi en el nou model de negoci fa inevitables els canvis en el model publicitari que hi ha al darrera. L’efecte tecnològic crea reptes en les expectatives de les persones però també oportunitats per a les marques, que ara tenen la possibilitat de personalitzar millor. Caldrà, però, que sàpiguen adoptar un plantejament flexible, típic del caràcter start-up, i que creïn notorietat:

“El que permetrà plantar cara a aquesta dificultat és la diferenciació. El valor de la marca és ara més important que mai per saber jugar a aquest joc”, va afirmar Sendra.

Lluís Bassat va tancar la sessió parlant de la importància de l’adequació de la creativitat a cada format:

“Intentar emocionar a través de la premsa és equivocat així com també ho és intentar argumentar a través de la televisió. Cada mitjà de comunicació té les seves possibilitats i un creatiu sempre ha de tenir present per a quin mitjà farà la seva publicitat”.

Sobre el ponent

Roger Sendra té més de 20 anys d’experiència en estratègia, publicitat i mitjans de comunicació que ha desenvolupat en empreses del grup DENTSU com Carat, Ymedia, Vizeum, Wink TTD o iProspect. Actualment és director general de DENTSU Barcelona així com de l’àrea estratègica del grup a Espanya i un reconegut expert en publicitat digital i estratègia a través de mitjans i comunicació.

Llicenciat en Direcció d’Empreses per la Universitat Pompeu Fabra, Màster en Direcció de Màrqueting d’ESADE i del Programa de Desenvolupament Directiu de l’IESE, té una vida acadèmica fora de la indústria publicitària com a professor de publicitat digital a ISDI i ESADE. Ha estat conferenciant convidat en diverses edicions del Mobile World Congress i està fortament vinculat a l’ecosistema de start-ups tecnològiques de Barcelona com a membre del consell assessor d’institucions com la incubadora TECH Barcelona i Adevinta Espanya, un dels especialistes en classificats en línia de major confiança a nivell mundial.